Jeugdbeschermingsorganisaties zoals William Schrikker Stichting, Jeugdbescherming Regio Amsterdam, Jeugdbescherming Brabant, Jeugdbescherming Overijssel en Jeugdbescherming Gelderland spelen een cruciale rol in het waarborgen van de veiligheid van kinderen. Tegelijkertijd roept de financiële situatie van sommige van deze instellingen serieuze zorgen op. Zo rapporteerde Jeugdbescherming Gelderland in 2023 een verlies van € 679.083, na een verlies van € 1,64 miljoen in 2022. In een context van afnemende beschermingsmaatregelen, hoog personeelsverloop en stijgende tarieven per 2024 rijst de vraag of het voortzetten van bepaalde maatregelen mede wordt ingegeven door het belang van financieel voortbestaan. Dit plaatst de zuiverheid van motieven onder druk en benadrukt dat het belang van het kind nooit ondergeschikt mag raken aan institutioneel zelfbehoud.

Veel mensen ervaren problemen met advocaten door hoge kosten, ondoorzichtige communicatie en een gebrek aan betrokkenheid. Ze voelen zich soms machteloos door juridische taalbarrières en lange procedures zonder duidelijke voortgang. Advocaten daarentegen worstelen met overvolle dossiers, tijdsdruk en onrealistische verwachtingen van cliënten. Ze moeten balanceren tussen juridische precisie en begrijpelijkheid, terwijl ze te maken hebben met een complexe en bureaucratische rechtsgang. Daarnaast botsen commerciële belangen vaak met de noodzaak om kwalitatieve rechtsbijstand te bieden. Dit spanningsveld tussen cliëntbehoeften en professionele verplichtingen leidt tot frustratie aan beide kanten, waardoor rechtshulp soms ontoegankelijk en inefficiënt wordt ervaren.

Juridische bijstand

Joet biedt revolutionaire juridische bijstand door hoogwaardige rechtsbijstand toegankelijk te maken voor iedereen. Wij hanteren een laag uurtarief en vragen bij succesvolle schadeclaims een gemiddeld percentage van de schadevergoeding, waardoor rechtshulp betaalbaar blijft. Door de samenwerking met AI combineren we menselijke expertise met kunstmatige intelligentie, waardoor we sneller, efficiënter en juridisch waterdicht te werk gaan. Dit stelt ons in staat om complexe juridische documenten op te stellen die de kans op succes maximaliseren. Wij doorbreken de barrières van traditionele advocatuur en bieden een innovatieve, krachtige en resultaatgerichte aanpak waarmee rechtzoekenden hun zaak optimaal kunnen verdedigen.

Jeugdzorg

Veel gedupeerde ouders voelen zich machteloos, niet gehoord en buitenspel gezet. Ze ervaren onrecht, gebrek aan transparantie en wantrouwen vanuit instanties. De pijn van het gemis van hun kind(eren), gecombineerd met bureaucratische muren, zorgt voor frustratie, verdriet en het gevoel dat hun stem en rechten structureel worden genegeerd.

Juridisch gezien worden de rechten van ouders en kinderen regelmatig geschonden. Kinderrechten, zoals gehoord worden en familieleven, worden niet altijd gewaarborgd. Ouders verliezen zonder voldoende onderbouwing de regie, terwijl maatregelen soms voortduren zonder noodzaak. Dit botst met nationale en internationale wetgeving die juist bescherming en herstel als uitgangspunt stelt.

Joet biedt juridische ondersteuning aan ouders en kinderen die vastlopen in jeugdzorgtrajecten. We analyseren dossiers, stellen formele verzoeken op en begeleiden juridische procedures. Met kennis van jeugdrecht en mensenrechten zet Joet zich actief in voor herstel van ouder-kindrelaties, eerlijke besluitvorming en bescherming tegen onterechte of disproportionele overheidsmaatregelen.

Uithuisplaatsing

In deze brief wordt een situatie besproken waarin een kind uit huis is geplaatst en het gezag van de ouder is ontnomen, vanwege zorgen over de veiligheid en het welzijn van het kind. Het gezag kan alleen worden hersteld als de situatie van de ouder verbeterd is en er geen risico’s meer zijn voor het kind. De verantwoordelijkheid voor de zorg ligt bij de jeugdzorginstantie, die het belang van het kind moet beschermen en zorgvuldig moet handelen bij het beoordelen van contact tussen ouders en kind. Vragen worden gesteld over de verbeteringen die nodig zijn voor herstel van gezag en de risico’s voor het kind.

Bestuurlijk toezicht

Deze brief kaart de structurele schendingen van mensenrechten binnen de jeugdbescherming aan, waarbij ouder-kindcontact zonder harde onderbouwing wordt beperkt. Normale ouderlijke emoties worden regelmatig ten onrechte als “onveilig” bestempeld, wat leidt tot oudervervreemding en psychische schade bij kinderen. Gemeenten, gecertificeerde instellingen en bestuurders negeren hun wettelijke zorgplichten, waardoor fundamentele rechten worden geschonden. Financiële belangen zouden hierbij soms zwaarder wegen dan het kindbelang. Tansparantie, toetsing en bestuurlijk ingrijpen is essentieel. Nalatigheid kan leiden tot bestuurlijke, civiele en strafrechtelijke aansprakelijkheid. Stilzwijgen wordt gezien als medeverantwoordelijkheid voor het geleden leed.

Van Mediation tot Strafrecht

Mediation

Deze brief betreft een verzoek tot vaststelling van een omgangsregeling, waarbij mediation wordt voorgesteld. Indien geen medewerking volgt, zullen juridische stappen worden overwogen om vaderlijk contact via de rechter af te dwingen.
Flavicon Joet

Omgangsregeling

Dit verzoekschrift betreft de vaststelling van een omgangsregeling voor Emma Sophie de Vries. De vader eist omgangsrecht, dwangsommen bij tegenwerking en mogelijke herziening van gezag wegens structurele belemmering door de moeder.

Bezwaar tegen OTS

Dit bezwaar betreft de ondertoezichtstelling van de kinderen van Youri Hazeleger. Hij verzoekt om opheffing, uitbreiding van de omgangsregeling, opname van de stem van de kinderen en een onafhankelijk onderzoek naar betrokken instanties.

AI

Het werk dat Youri Hazeleger met behulp van AI verricht bij het opstellen van professionele juridische documenten, is te vergelijken met het slijpen van een ruwe diamant tot een edelsteen. Wij helpen mensen zichzelf effectief juridisch te verdedigen of behartigen de belangen van gedupeerden door complexe juridische vraagstukken om te zetten in krachtige en goed onderbouwde betogen.

Ons proces omvat de volgende essentiële stappen:

  • Feitenanalyse en kernbepaling
    We beginnen met een grondige inventarisatie van de situatie, waarbij we de relevante feiten en juridische knelpunten identificeren. Dit vormt de basis voor een goed onderbouwd betoog.

  • Juridische fundering
    Op basis van wetgeving, verdragen en jurisprudentie structureren we de argumentatie en voorzien we deze van een solide juridische onderbouwing. Dit garandeert dat de argumenten niet alleen feitelijk juist, maar ook juridisch houdbaar zijn.

  • Structurering en helderheid
    We ordenen de inhoud in een logische opbouw, schrappen overbodige details en elimineren herhalingen. Hierdoor ontstaat een krachtige en gestructureerde juridische tekst.

  • Professionele en objectieve formulering
    De toon wordt zorgvuldig afgestemd op de juridische context: zakelijk, objectief en overtuigend, zonder emotionele of subjectieve elementen die de kracht van het betoog kunnen ondermijnen.

  • Optimalisatie en verfijning
    Tot slot wordt het document geperfectioneerd door grammaticale en stilistische verbeteringen aan te brengen, waardoor het niet alleen juridisch correct, maar ook overtuigend en effectief is.

Van Feiten naar een Sterk Juridisch Document

Door dit proces te volgen, transformeren wij een eerste opzet met losse feiten en argumenten naar een juridisch robuust en overtuigend document dat voldoet aan de eisen van de juridische praktijk. Dit verhoogt de slagingskansen in een juridische procedure en stelt rechtzoekenden in staat hun rechten optimaal te verdedigen.

Lisa Westerveld Jeugdzorg

Deze schrijnende zaak laat opnieuw zien dat Nederland kinderen niet voldoende beschermt. Het Vlaardingse pleegmeisje trok herhaaldelijk aan de bel, maar werd niet geloofd, ondanks duidelijke signalen van mishandeling en seksueel misbruik sinds 2022. Twintig kinderrechten zijn geschonden – dit is geen individuele fout, maar een structureel falen van het jeugdzorgsysteem. Waarschuwingen worden al jaren genegeerd, wetten niet nageleefd en kinderen staan er vaak alleen voor. De Kamer moet verantwoordelijkheid nemen en actie eisen van het kabinet: geen bezuinigingen, wel structurele hervorming en bescherming van kinderrechten.

Ralf Dekker Jeugdzorg

Gideon van Meijeren, Tweede Kamerlid voor Forum voor Democratie, heeft zich ingezet voor onderzoek naar georganiseerd kindermisbruik in Nederland. In december 2021 diende hij een motie in voor de oprichting van een onafhankelijke commissie om dit te onderzoeken, met het verzoek de bestaande commissie te ontbinden vanwege vermeende gebrek aan onafhankelijkheid.  Daarnaast heeft Van Meijeren kritiek geuit op de overheid en justitie, die volgens hem onvoldoende actie ondernemen tegen dergelijke misstanden, en hij pleit voor gerechtigheid voor de slachtoffers.

Mark Rutte en minderjarige journalist

Deze schrijnende zaak laat opnieuw zien dat Nederland kinderen niet voldoende beschermt. Het Vlaardingse pleegmeisje trok herhaaldelijk aan de bel, maar werd niet geloofd, ondanks duidelijke signalen van mishandeling en seksueel misbruik sinds 2022. Twintig kinderrechten zijn geschonden – dit is geen individuele fout, maar een structureel falen van het jeugdzorgsysteem. Waarschuwingen worden al jaren genegeerd, wetten niet nageleefd en kinderen staan er vaak alleen voor. De Kamer moet verantwoordelijkheid nemen en actie eisen van het kabinet: geen bezuinigingen, wel structurele hervorming en bescherming van kinderrechten.

Mark Rutte Jeugdzorggedupeerden

Mark Rutte was als minister-president jarenlang eindverantwoordelijk voor het beleid dat leidde tot structurele problemen in de jeugdzorg. Onder zijn kabinetten werd flink bezuinigd, terwijl signalen over misstanden, zoals in rapporten van de commissie-De Winter en inspecties, herhaaldelijk werden genegeerd. De decentralisatie van jeugdzorg naar gemeenten leidde tot versnippering, minder toezicht en een gebrek aan gespecialiseerde hulp. Rutte toonde zich vaak afstandelijk en verwees verantwoordelijkheid door, terwijl kinderen onbeschermd bleven. Zijn leiderschap kenmerkte zich door bestuurlijke afschuifmechanismen en gebrek aan urgentie. Daarmee droeg hij bij aan een systeem dat kinderen keer op keer in de steek laat.

Bestuursrecht, Opiumwet & Strafrecht

Mark Rutte

Strafrechtelijke aangifte tegen Mark Rutte wegens nalatigheid in het volksgezondheidsbeleid, wat zou hebben geleid tot vermijdbare sterfgevallen. Het stelt dat de overheid verplichtingen heeft geschonden door onvoldoende preventieve maatregelen te nemen tegen ernstige ziekten zoals kanker.

Hugo de Jonge

Strafrechtelijke aangifte tegen Hugo de Jonge wegens nalatig beleid dat de woningcrisis verergerde en strijdig is met nationale en internationale rechtsnormen. Hugo is zijn verplichting tot adequate huisvesting niet is nagekomen. Het OM wordt verzocht om strafrechtelijke vervolging.

Fleur Agema

Het beroepschrift van LDM Insight B.V. stelt dat het Ministerie van VWS onterecht een vergunning weigert voor psychedelische geneesmiddelen, in strijd met nationale en internationale wetgeving, en eist juridische correctie en strafrechtelijk onderzoek naar Minister Fleur Agema.

Bestuursrecht, Opiumwet & Strafrecht

Ursula von der L.

Deze aanvraag betwist de benoeming van Ursula von der Leyen als voorzitter van de Europese Commissie, met als argument dat dit EU-verdragen schendt, democratische legitimiteit ontbreekt. Gevraagd wordt om nietigverklaring.

Dick Schoof

Een formele brief aan minister-president Minister-president Dick Schoof, waarin ik hem persoonlijk verantwoordelijk houd voor het uitblijven van structureel preventiebeleid in de zorg, jeugdzorg en justitie.

Bram van der B.

Deze strafklacht stelt dat wethouder Bram van der Beek nalatig heeft gehandeld in zijn zorgplicht en daarmee schade heeft veroorzaakt aan Youri Hazeleger en zijn kinderen. Vervolging wordt verzocht wegens schending van kinderrechten.

Bestuursrecht, Jeugdwet & Strafrecht

René V.

Klacht en vordering in tegen de gemeente Ede en burgemeester Verhulst wegens structurele nalatigheid in de jeugdzorg, schending van zorgplicht en mensenrechten, en vraagt om maatregelen, schadevergoeding en rechtsherstel

Feike S.

Verzoek ingediend bij het OM tot onderzoek naar mogelijke belangenverstrengeling bij coronavaccininkoop. Transparantie en integriteit zijn cruciaal – juist in crisistijd. De rechtsstaat stopt niet bij noodmaatregelen.

Fred T.

De voormalig staatssecretaris van Veiligheid en Justitie werd voorzitter van de raad van toezicht van Partners voor Jeugd. Dat is het samenwerkingsverband tussen William Schrikker en de Jeugd- & Gezinsbeschermers.


Bestuursrecht, Jeugdwet & Strafrecht

David van Weel

Verzoek tot directe actie tegen structurele misstanden binnen justitie en jeugdzorg. Bij uitblijven van maatregelen volgt strafklacht tegen u wegens plichtsverzuim, binnen of buiten uw ambtstermijn.


Vincent Karremans

Verantwoordelijk toezicht en functioneren van jeugdzorginstanties, de bescherming van kinderrechten, uitvoering van de Jeugdwet, kwaliteitsborging, en het ingrijpen bij structurele misstanden of systeemfalen binnen de jeugdzorg.

Joris D.

Joris Demmink was van 2002 tot 2012 secretaris-generaal van het Ministerie van Justitie. Hij raakte in opspraak vanwege ernstige beschuldigingen van seksueel misbruik, maar is nooit strafrechtelijk vervolgd.

Eerlijke rechtsgang

Artikel 6 EVRM garandeert het recht op een eerlijk proces, waaronder de mogelijkheid tot zelfverdediging. Dit recht omvat niet slechts de formele bevoegdheid om zichzelf te verdedigen, maar ook de daadwerkelijke mogelijkheid en capaciteit daartoe. Een individu moet in staat worden gesteld om, zonder onredelijke belemmeringen zoals verplichte juridische bijstand, zelfstandig een verzoekschrift in te dienen en zijn belangen effectief te behartigen. De verplichting tot procesvertegenwoordiging door een advocaat kan een ongerechtvaardigde beperking van de toegang tot de rechter vormen en ondermijnt de kern van een eerlijke rechtsgang.

Op grond van artikel 93 en 94 van de Grondwet hebben internationale verdragen, zoals het EVRM, directe werking en hebben zij voorrang boven nationale wetgeving. De Nederlandse rechtsgang dient deze rechten onverkort te respecteren en mag geen wettelijke of procedurele drempels opwerpen die in strijd zijn met deze fundamentele waarborgen.

Daarnaast waarborgt artikel 1 van de Grondwet het recht op gelijke behandeling. Verplichte procesvertegenwoordiging door een advocaat introduceert een ongerechtvaardigd onderscheid tussen rechtzoekenden die financieel en praktisch in staat zijn juridische bijstand te bekostigen en zij die dat niet kunnen. Dit vormt een disproportionele beperking van het recht op toegang tot de rechter en leidt tot een schending van fundamentele rechtsprincipes.

Youri Hazeleger

Soms brengt het leven je op onverwachte paden. Toen ik geconfronteerd werd met een juridisch gevecht en geen advocaat vond die de tijd, moed of toewijding had om mijn zaak te verdedigen, nam ik het heft in eigen handen. Ik verdiepte me in wetten, procedureregels en jurisprudentie – niet uit passie voor de advocatuur, maar uit pure noodzaak.

Wat begon als zelfverdediging, groeide uit tot een diepgewortelde missie: rechtvaardigheid toegankelijk maken voor iedereen. Bij Hazeleger & AI begrijpen we dat de wet er niet alleen is voor juristen, maar voor iedereen die zich wil laten horen. Wij zijn niet zomaar advocaten – wij zijn strijders voor eerlijke rechtsgang, vastberaden om te winnen.

Wil je een advocaat die jouw zaak wél begrijpt? Die vecht alsof het zijn eigen strijd is? Welkom bij Hazeleger & AI.

Handelen vanuit principes

De voordelen van principiële advocatuur

Bij Joet handelen we niet alleen uit juridische noodzaak, maar vanuit principes die rechtvaardigheid, toegankelijkheid en effectiviteit waarborgen. Dit maakt ons werk niet alleen waardevol op de korte termijn, maar ook duurzaam en consistent. Hier is waarom dit essentieel is in de advocatuur:

1. Rechtvaardigheid als norm ⚖️

Toegang tot juridische bijstand zou geen privilege moeten zijn, maar een recht. Wij maken rechtshulp toegankelijk door een laag uurtarief te hanteren en een percentage van de schadevergoeding te vragen bij succes. Dit voorkomt dat alleen financieel sterke partijen toegang hebben tot hoogwaardige rechtsbijstand.

2. Verbinden in plaats van verdelen 🤝

Traditionele advocatuur kan een strijdmodel versterken, waar winnen belangrijker is dan een eerlijke oplossing. Bij Joet focussen we op structurele oplossingen en samenwerken met cliënten om hun juridische positie te versterken, in plaats van hen afhankelijk te maken van langdurige, kostbare juridische processen.

3. Zelfredzaamheid als basis 💡

Wij geloven dat iedereen in staat moet zijn zichzelf juridisch te verdedigen. Met onze samenwerking met ChatGPT combineren we menselijke expertise en AI om cliënten de middelen en kennis te geven om grip te krijgen op hun zaak, zonder onnodige afhankelijkheid van dure advocaten.

4. Echte oplossingen in plaats van lapmiddelen 🔍✅

Wij gaan verder dan symptoombestrijding. In plaats van juridische problemen tijdelijk te onderdrukken met complexe procedures, richten we ons op duurzame juridische strategieën. Door wetgeving, jurisprudentie en precedenten optimaal in te zetten, vergroten we de kans op blijvend succes.

5. Consistente en voorspelbare rechtshulp 🎯

Principes zorgen voor voorspelbare en eerlijke beslissingen. Bij Joet betekent dit dat wij handelen vanuit transparantie en rechtvaardigheid. Cliënten weten wat ze aan ons hebben en kunnen rekenen op een consistente juridische strategie die hun belangen op de lange termijn beschermt.

Principiële advocatuur voor échte rechtvaardigheid 🚀

Door te werken vanuit principes in plaats van enkel procedures, maken we juridische bijstand eerlijk, toegankelijk en duurzaam. Rechtshulp moet niet alleen een juridische puzzel oplossen, maar ook bijdragen aan structurele gerechtigheid. Dit is advocatuur zoals het hoort te zijn.