De Gemeente Ede is volgens artikel 2.1 van de Jeugdwet verantwoordelijk voor het organiseren en financieren van jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering. Het beleid wordt bepaald door de wethouder Jeugdzorg Bram van der Beek, die op grond artikel 160 lid 1 van de Gemeentewet bevoegd is voor het dagelijks bestuur van de gemeente en verantwoordelijk is voor de uitvoering van de jeugdzorgtaken binnen het college van burgemeester en wethouders. Het Sociaal Team Ede, dat een gemeentelijke voorziening is, biedt ondersteuning op basis van de artikel 2.1.2 van de Wetmaatschappelijke ondersteuning 2015 en schakelt gespecialiseerde hulp in bij complexe problemen. Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Ede is een gemeentelijk gecoördineerd samenwerkingsverband dat valt onder artikel 2.6 lid 1 van de Jeugdwet en fungeert als laagdrempelige voorziening voor vragen over opvoeding en opgroeien; het CJG werkt preventief en biedt lichte ondersteuning of verwijst door naar gespecialiseerde hulp. Jeugdbescherming Gelderland is volgens artikel 3.5 van de Jeugdwet verantwoordelijk voor de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen, zoals een ondertoezichtstelling of uithuisplaatsing, die door de rechter worden opgelegd op grond van het Burgerlijk Wetboek 1 artikel 254 t/m 262. Veilig Thuis Midden-Gelderland opereert volgens artikel 4.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 als meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling, en is wettelijk verplicht om signalen te onderzoeken en door te verwijzen. Zowel Veilig Thuis als Jeugdbescherming Gelderland zijn zelfstandige organisaties die niet onder de gemeente vallen, maar werken samen als toeleveranciers binnen het gemeentelijke jeugdzorgstelsel. Het CJG en het Sociaal Team zijn direct door de gemeente georganiseerd en vallen binnen het gemeentelijke jeugdhulpsysteem, waarbij zij nauw samenwerken met Veilig Thuis en Jeugdbescherming.
Meer info: Raad voor de Kinderbescherming Klachtbehandeling
Meer info: Jeugdbescherming Gelderland
"Ik mis je, papa. Ik heb vandaag lopen huilen op school, omdat ik jou heel erg miste en ik had heel veel hoofdpijn en buikpijn daardoor" - Liv Noé Hazeleger op 11-10-2024.
"Ik ben een moeder die oudervervreemding gebruikt. Wat betekent dat? Mijn relatie met je vader is voorbij en nu wil ik ook dat jouw relatie met hem eindigt. Maar hij is mijn vader! Ik weet het, maar ik kan hem niet uitstaan en gebruik jou onbewust om hem pijn te doen. Daarom maak ik zijn bezoekjes zo moeilijk, praat ik negatief over hem bij elke kans die ik krijg en geef ik er niet om dat hij je wil zien. Zijn gevoelens zijn voor mij totaal onbelangrijk. Eerlijk gezegd zie ik hem niet eens meer als jouw vader.
Maar ik wel. Hou je niet van de tijd met mama? We doen altijd alles wat jij wilt en bij je vader thuis is het toch niet leuk. Tenzij je niet van mij houdt en liever bij hem woont?
Dit is wat ik leer: ik moet een kant kiezen. Er is geen begrip voor hoe dit alles mij beïnvloedt, alleen maar focus op de problemen die jullie met elkaar hebben. Het is ontzettend giftig omdat ik constant naar een lastercampagne over mijn ouder moet luisteren, van mijn andere ouder. Ik mis de tijd met mijn vader, ik mis buiten spelen, kamperen of gewoon samen dingen kijken met hem. Maar ik ben te bang om dat te zeggen omdat het voelt alsof ik jou op een of andere manier verraad. Dus houd ik mijn gevoelens binnen en terwijl ik hem mis, heb ik zoveel dingen over hem gehoord dat ik niet meer weet wat waar is. Ik word gaslighted, waardoor ik leer mezelf niet meer te vertrouwen.
Over twintig jaar zal ik ontdekken dat ik ben voorgelogen of dat veel verhalen overdreven waren. Ik zal zoveel woede en wrok tegenover jou hebben, maar omdat ik nooit mocht uiten hoe ik me hier voelde, zal ik die woede en wrok op mezelf richten. Ik zal me in allerlei vormen van zelfbeschadiging storten."
Lees ook
- Liv Noé, Duuk Lucas en Maas Abe Hazeleger
- 2024-11-04 Eindverantwoordelijkheid jeugdzorgsysteem
- 2024-11-04 Jeugdbescherming Gelderland Klachtgesprek
- 2024-11-05 Ministerie van Veiligheid en Justitie Raad voor de Kinderbescherming Klacht incompetente Raadsonderzoekers
- 2024-11-13 Woo-verzoek inzake verplichte documenten Jeugdwet
- 2024-11-14 Sollicitatie naar de functie van Product Manager Jeugdzorg (Portefeuillebeheerder)
- 2024-11-14 Vacature: Product Manager Jeugdzorg (Portefeuillebeheerder)
- 2024-11-16 ChristenUnie Wethouder Bram van der Beek Gemeente Ede
- 2024-11-18 Gemeente Ede Wesley Glasmacher Jeugdzorg
- 2024-11-18 Professioneel Handboek Jeugdzorgbeschermers
- 2024-11-19 Jeugdzorg van Crisis naar Innovatie
- 2024-11-21 ZIJN klacht dienstverlening
- 2024-11-21 Mailcontact met Wethouder Jeugdzorg Bram van der Beek Gemeente Ede
- 2024-11-21 Gemeente Ede Inspreken over Ontwikkelingen in de Jeugdzorg maandag 9 december 2024
- 2024-11-28 Jeugdbescherming Gelderland Klachtgesprek
- 2024-11-30 Gemeente Ede verzoek om documenten op grond van de wet openbaarheid van bestuur wob m.b.t. Fianciën
- 2024-11-30 Gemeente Ede verzoek om documenten op grond van de wet openbaarheid van bestuur wob m.b.t. Wonen
- 2024-11-30 Gemeente Ede verzoek om documenten op grond van de wet openbaarheid van bestuur wob m.b.t. Verstedelijkingsstrategie
- 2024-11-30 Gemeente Ede verzoek om documenten op grond van de wet openbaarheid van bestuur wob m.b.t. Maatschappelijke Opvang
- 2024-11-30 Gemeente Ede verzoek om documenten op grond van de wet openbaarheid van bestuur wob m.b.t. Publieke Gezondheidszorg
- 2024-11-30 Gemeente Ede verzoek om documenten op grond van de wet openbaarheid van bestuur wob m.b.t. World Food Center
- 2024-11-30 Gemeente Ede verzoek om documenten op grond van de wet openbaarheid van bestuur wob m.b.t. Onderwijs
- 2024-11-30 Gemeente Ede verzoek om documenten op grond van de wet openbaarheid van bestuur wob m.b.t. Evenementen
- 2024-11-30 Gemeente Ede verzoek om documenten op grond van de wet openbaarheid van bestuur wob m.b.t. Klimaat
- 2024-11-30 Gemeente Ede verzoek om documenten op grond van de wet openbaarheid van bestuur wob m.b.t. Betrouwbaarheid
- 2024-11-30 Gemeente Ede verzoek om documenten op grond van de wet openbaarheid van bestuur wob m.b.t. Landbouw
- 2024-12-02 Jeugdbescherming Gelderland Opheldering
- 2024-12-02 Jeugdbescherming Nederland Klacht Jeugdbescherming Gelderland
- 2024-12-03 ontrole op Wethouder Jeugdzorg Bram van der Beek
De Gemeente Ede heeft op grond van de Jeugdwet diverse wettelijke verplichtingen bij de organisatie en uitvoering van jeugdzorg. Zo moet de gemeente volgens artikel 2.2 van de Jeugdwet een beleidsplan opstellen waarin doelen en prioriteiten worden vastgelegd. Daarnaast is de gemeente verplicht om volgens artikel 2.9 van de Jeugdwet een verordening vast te stellen met regels over toegang tot zorg, kwaliteitseisen en eventuele bijdragen van ouders. Ook is er volgens artikel 2.8 van de Jeugdwet een wettelijke verplichting om samen te werken met andere gemeenten en hiervoor afspraken vast te leggen. Verder moet de gemeente bij de inkoop van jeugdhulp voldoen aan kwaliteitseisen zoals vastgelegd in artikel 2.11 van de Jeugdwet, en zich houden aan de regels voor aanbesteding op grond van artikel 2.12 van de Jeugdwet. Tot slot schrijft artikel 2.15 van de Jeugdwet voor dat de gemeente maatregelen moet treffen om een goede gegevensuitwisseling en verantwoording te waarborgen via beheer- en verantwoordingsstandaarden. Deze wettelijke verplichtingen zijn bedoeld om een efficiënte, kwalitatieve en transparante uitvoering van jeugdzorg mogelijk te maken.
Ouders en kinderen ervaren verschillende nare situaties met jeugdzorg, vaak veroorzaakt door structurele en organisatorische tekortkomingen. Kinderen in jeugdzorginstellingen rapporteren een gebrek aan persoonlijke zorg, warmte en begrip, wat leidt tot gevoelens van eenzaamheid, onveiligheid en langdurige psychologische schade. Strafmaatregelen worden soms toegepast op gedrag voortkomend uit trauma’s, wat het vertrouwen in de zorg verder ondermijnt [1, 2].
Daarnaast hebben ouders moeite met bureaucratische processen en ervaren ze een gebrek aan duidelijke communicatie en ondersteuning. Financiële problemen binnen de sector, zoals lage tarieven en ziekteverzuim bij hulpverleners, zorgen voor instabiele zorgstructuren, wat de continuïteit en kwaliteit van hulp schaadt [3, 4].
Deze uitdagingen binnen de jeugdzorg vragen niet alleen om structurele hervormingen, maar ook om eigenaarschap van alle betrokkenen. Dit betekent dat zowel gemeenten, zorginstellingen als zorgprofessionals verantwoordelijkheid moeten nemen voor de kwaliteit van de zorg, de samenwerking en het voorkomen van schadelijke ervaringen. Ouders en kinderen moeten centraal staan in de zorg, waarbij de communicatie tussen betrokkenen moet verbeteren, en er meer aandacht moet zijn voor de psychologische en emotionele behoeften van de kinderen. Daarnaast is het essentieel dat de jeugdzorgprofessionals de verantwoordelijkheid nemen voor de continuïteit van zorg, wat kan helpen bij het opbouwen van vertrouwen en het verminderen van negatieve ervaringen [5, 6, 7]
In deze context is eigenaarschap cruciaal voor het succes van het beleidsmanagement en de uitvoering van de Jeugdwet. Een rol waarin een persoon de verantwoordelijkheid draagt voor het ontwikkelen, beheren en implementeren van beleidsdocumenten en verordeningen. Deze rol vereist niet alleen juridische naleving van de wet, maar ook het vermogen om samenwerkingsafspraken te beheren en kwaliteitsstandaarden te bewaken, zowel bij aanbestedingen als in de uitvoering van jeugdzorg. Eigenaarschap in dit geval betekent het nemen van verantwoordelijkheid voor de uitvoering en naleving van het jeugdzorgbeleid, het verbeteren van processen en het continu afstemmen van de betrokken gemeentelijke afdelingen en externe partners om effectieve, kwalitatieve zorg te garanderen. Het heeft betrekking op het actief beheren van de operationele en administratieve processen, en het ontwikkelen van een cultuur van verantwoordelijkheid bij alle betrokkenen, van beleidsmakers tot uitvoerders [8, 9, 10].
Het wordt tijd dat iemand met toewijding deze ellende op orde brengt. Iemand die ervaring heeft met het managen van leveranciers en iemand die veel verstand heeft van geestelijke gezondheid. Ik ben gedreven om bij te dragen aan een transparanter, rechtvaardiger systeem waarin de behoeften van jongeren écht gehoord en vervuld worden. De functie past bij mij door mijn jarenlange ervaring als Product Manager bij diverse bedrijven, waarbij ik verantwoordelijk was voor het ontwikkelen, beheren en implementeren van producten en diensten. Daarnaast beschik ik over een master werk- en denkniveau en heb ik de inkoopopleiding NEVI I afgerond. Ook heb ik persoonlijk ervaring met Jeugdzorg. Mijn kinderen missen mij nu al 11 maanden, wat mij extra gemotiveerd maakt om misstanden binnen jeugdzorg op een professionele manier aan te pakken. Verder heb ik ruime ervaring met inkoop en aanbestedingen van producten en diensten en ben ik gewend om externe partners effectief te managen. Geef mij de rol van Portefeuillebeheerder Jeugdzorg en ik zorg ervoor dat de Gemeente Ede in dit opzicht een voorbeeld wordt voor andere gemeentes.
Als je de pijn durft aan te kijken, ontstaat de motivatie om te groeien en je situatie te transformeren naar iets beters. Mijn naam is Youri Hazeleger en ik stel me
Beschikbaar voor de rollen
- Portefeuillebeheerder Jeugdzorg
- Coördinator Landelijke Onderzoeksprogramma Psychedelica
- Minister van Volksgezondheid Welzijn en Sport