Fleur Agema
Bijna vijf jaar na het begin van Corona begrijp ik veel beter wat er is gebeurd. Afgelopen week legde de minister van VWS uit dat het Coronabeleid in opdracht was van de NCTV , Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, en de NAVO. Post Els van Veen
Plenair verslag
Een militaire operatie dus, die niets met gezondheidszorg te maken had. Het is dit filmpje van maar drie minuten wat zo ontzettend veel duidelijk maakt voor mij. Ik nodig u uit aandachtig te luisteren naar wat minister Agema hier zegt. Mevrouw Paulusma zegt ook even wat, maar zij zit nog op het spoor van 'infectieziektenbestrijding', een spoor waar ik ook lang op zat.
Het fragment is overigens te vinden in deze link van het Tweede Kamerdebat van afgelopen week.
En in deze minuut vat de minister van VWS samen dat het Coronabeleid van de afgelopen jaren werd bepaald door NCTV en NAVO
Ik begrijp de opmerking van mevrouw Paulusma, zij lijkt te denken dat Pandemic Preparedness hetzelfde is als infectieziektenbestrijding. Voor 2020 waren de GGD's er voor om infectieziekten als mazelen, kinkhoest etc. te helpen bestrijden. Daardoor was mijn verwarring heel 2020 ook groot, toen de GGD's eerst dure 'teststraten' en later 'prikstraten', in 2021, op gingen richten. Geld leek opeens geen rol te spelen, terwijl er tot 2020 werd bezuinigd op de zorg en huisartsen zuinig omsprongen met aanvullende diagnostiek als PCR-testen. Dat heb ik destijds uitgelegd in mijn eerste gesprek bij de Nieuwe Wereld, dat was in juni 2021. Na dit fragment, waarin de minister van VWS in de Tweede Kamer vertelt dat het Coronabeleid weg kwam bij de NCTV en uiteindelijk de NAVO, snap ik eigenlijk alles. Vandaar de censuur van critici en vooral kritische artsen. Vandaar het politiebezoek in 2021 bij mij in Dalfsen, zogenaamd vanwege een tweet over prikbussen de avond ervoor. Vandaar brieven en een onderzoek van de Inspectie, op basis van anonieme en ongegronde meldingen dat ik desinformatie zou verspreiden. Vandaar dat de regering en VWS de WOB documenten niet vrij willen geven, dat deze zwartgelakt zijn, dat notulen van het OMT bewaakt worden alsof ze staatsgeheim zijn. De NCTV regeert dit land, maar doet dat liever met gesloten vizier. Want democratie en transparantie moeten we niet willen, als de regering en NCTV nietsvermoedende burgers als staatsgevaarlijk aan gaat wijzen. Voor nietsvermoedende huisartsen als ik was het bizar om te ervaren en natuurlijk is mijn vertrouwen er niet groter op geworden. Maar ik weet dit liever wel dan niet en begrijp nu uit welke hoek ik de afgelopen jaren werd aangevallen.
Ik snapte er lange tijd niets van, omdat ik Corona niet ontkende (ik werd 'corona-ontkenner' genoemd in 2020 toen ik kritisch was op mondkapjes die niet werken tegen een luchtwegvirus) en dacht vanuit gezondheidszorg, zieke mensen beter maken, mensen genezen van COVID-19. Mensen uitleg geven, mensen geruststellen waar dat kon. Gewoon mijn vak dus, wat ik al jaren doe.
Maar het ging om Pandemic Preparedness. Is dat niet hetzelfde als infectieziektenbestrijding dan? Nee. Pandemic Preparedness is onderzoek wat voornamelijk virologen doen om de mensheid te beschermen tegen komende pandemieën.
Dat klinkt heel mooi, maar de praktijk is heel wat minder fraai. De trilogie van Jan Bonte die binnenkomt uitkomt gaat over SARS-CoV-2, de mogelijkheid van een labontsnapping uit het Wuhan Institute of Virology in Wuhan, eerdere labontsnappingen, Pandemic Preparedness en One Health. Pandemic Preparedness is het beschermen van de bevolking tegen komende pandemieën, maar eigenlijk gaan er enorme geldbedragen in om en wordt er in de praktijk onderzoek gedaan naar ziekteverwekkers zoals virussen om ze gevaarlijker te maken voor mensen door middel van 'gain of function' onderzoek. De afgelopen jaren werd er een prestigieus Pandemic and Disaster Preparedness Center geopend in het Erasmus Rotterdam.
Ik kan de trilogie van Jan Bonte natuurlijk niet in één tweet samenvatten, maar u kunt hem hier alvast bestellen zodat u beter begrijpt wat ik nu schrijf. Ik heb de trilogie al gelezen en snap veel beter dan eerst waarom iemand als Marion Koopmans zo gebrand is op Pandemic Preparedness, One Health, maar ook dat SARS-CoV-2 een zoönose is. Deze uitleg van minister Agema van VWS van afgelopen week verklaart bijna alles wat er de afgelopen jaren is gebeurd met kritische artsen en met mij. Ik snap alleen nog niet waarom andere huisartsen mij hebben gemeld, zonder eerst contact met mij op te nemen, maar ik denk eigenlijk dat zij zich hebben mee laten sleuren en bang hebben laten maken en zijn gaan geloven dat critici het gevaar waren in de 'oorlog tegen het virus'.
We deden ons werk gewoon, ook de kritische huisartsen, we hielden ons aan de artseneed, probeerden mensen beter te maken als ze ernstig ziek waren en oud en niet meer naar de overvolle IC wilden. Legden de werking van de nieuwe mRNA prikken uit en verzetten ons tegen dwang en drang. Want dwang is uit den boze in elke relatie en zeker in die tussen arts en patiënt.
Nu snap ik ook de ongelooflijk harde behandeling van huisarts Elens , die achter elkaar tien mensen zag genezen van COVID-19, nadat hij hun Hydroxychloroquine had voorgeschreven. Hij gaf dat middel off-label, maar wel in overleg, aan mensen die ernstig ziek waren van Covid-19 en waarschijnlijk zouden overlijden. Was het ministerie van VWS blij? Nee, want COVID-19 was een militaire operatie. Alleen werd dat niet eerlijk gezegd door VWS en nu dus wel door minister Agema, maar wel bijna vijf jaar later. De Inspectie kwam in actie omdat Elens patiënten genas. Dát was niet de bedoeling. Eigenlijk waren de latere vaccins nog niet eens het doel, denk ik nu, maar het coronatoegangsbewijs en 2G en verregaande controle over burgers en hun doen en laten voor wat betreft vliegen, vleesconsumptie etc.
Gelukkig is dat niet gelukt. Gelukkig werkten de vaccins niet zo goed als gehoopt. Gevaccineerde mensen werden alsnog ziek van Corona. Er was teveel verzet van 'wappies' en 'desinformatieverspreidende' artsen. Het past ook helemaal bij een militaire operatie wat ik enkele malen op het Museumplein heb gezien. Dat demonstreren werd verboden, dat onschuldige burgers in elkaar werden geknuppeld door de ME, door politiehonden werden gebeten, dat waterkanonnen werden ingezet. Nota bene op het Museumplein, we demonstreerden niet door (levensgevaarlijk) op de snelweg te gaan zitten, we plakten ons niet vast aan het asfalt om onze zin door te drukken. We waren gewoon bezorgd, we begrepen het niet en werden mishandeld door politie, door justitie en naar ik nu dus begrijp met goedkeuring van de NCTV en meneer Aalbersberg , die het in mei 2024 nog had over de 'uitdagingen die voor ons liggen'. Maar Corona is niet voorbij, het ging niet om gezondheid. Het was een militaire operatie, de minister van Volksgezondheid gehoorzaamt NAVO en NCTV.
Vrolijk word ik niet van deze bekentenis van de minister van VWS, maar ik ben wel opgelucht dat ik nu veel beter begrijp waarom ik ben behandeld zoals ik ben behandeld.
Een democratie kun je het eigenlijk niet meer noemen, als een minister openlijk toegeeft dat ze de ongekozen NCTV en NAVO dient en niet vindt dat zij verantwoording af hoeft te leggen aan de Tweede Kamer, laat staan aan Nederlandse burgers. Het geeft mij een buitengewoon onveilig gevoel, dat een stel mensen van de NCTV met gesloten vizier en betaald van belastinggeld opdrachten kunnen uitvaardigen om huisartsen als ik hard aan te pakken en te zorgen dat we onze kostwinning kunnen kwijtraken. Wat er de afgelopen jaren is gebeurd komt niet overeen met het beeld wat ik heb van een rechtsstaat.
Maar, zoals ik al schreef, ik weet liever hoe het zit, dan dat ik in het ongewisse blijf en niet begrijp waarom mensen en ministers handelen zoals ze doen. Er is nu duidelijkheid: De minister van VWS heeft bij haar aantreden als minister opdrachten gekregen vanuit de NCTV en zij moet zich daaraan houden.
Ik wil eindigen met de artseneed, die ik in 1997 heb afgelegd en die een leidraad voor mij is geweest en zal blijven.
Ik zweer dat ik de geneeskunst zo goed als ik kan zal uitoefenen ten dienste van mijn medemens. Ik zal zorgen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten. Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen. Ik luister en zal hem goed inlichten. Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd. Ik zal de geneeskundige kennis van mijzelf en anderen bevorderen. Ik erken de grenzen van mijn mogelijkheden. Ik zal mij open en toetsbaar opstellen. Ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving en zal de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg bevorderen. Ik maak geen misbruik van mijn medische kennis, ook niet onder druk. Ik zal zo het beroep van arts in ere houden. Zo waarlijk helpe mij God almachtig
Tijdens de voorbereiding van de begroting verwijst Tweede Kamerlid Lisa Westerveld naar de opmerkingen van premier Schoof over de asielcrisis. Ze benadrukt dat er ook andere dringende crises zijn, zoals de 100.000 mensen op de wachtlijst voor de geestelijke gezondheidszorg (GGZ), de groeiende dakloosheid, en het gebrek aan ondersteuning voor mensen met een beperking. Westerveld bekritiseert het regeringsprogramma, dat volgens haar deze problemen negeert en zelfs verergert.
Crisis in de GGZ: Westerveld uit haar bezorgdheid over het ontbreken van concrete acties voor de ggz, ondanks eerdere beloften van de regering. Ze vraagt zich af wat de waarde is van deze beloften als ze niet worden nagekomen en wijst op de toenemende wachttijden en personeelstekorten.
Dakloosheid: Ze wijst op het stijgende aantal daklozen en de afschaffing van de bed-bad-broodregeling, waarbij ze stelt dat er geen concrete plannen zijn om de situatie te verbeteren.
Mensen met een beperking: Westerveld merkt op dat mensen met een beperking onvoldoende aandacht krijgen en dat Nederland zijn verplichtingen onder het VN-verdrag niet nakomt. Dit heeft negatieve gevolgen voor de zorg en ondersteuning die deze groep ontvangt.
Oproep tot actie: Westerveld doet een dringende oproep aan het kabinet om daadkracht te tonen en de gemaakte afspraken na te komen, zodat de vergeten groepen in de samenleving de noodzakelijke hulp krijgen. Haar boodschap is duidelijk: deze mensen ervaren geen "crisis", ze zitten daadwerkelijk in een crisis.
Bron: https://joet.nl/historische-figuren/een-oproep-tot-actie-van-lisa-westerveld/
Tweede Kamerlid Jimmy Dijk benadrukt de ernstige tekortkomingen van de huidige zorgpolitiek. Hij stelt dat er nooit bezuinigd had mogen worden op kwetsbare groepen zoals ouderen en mensen met een handicap, en dat zij de lonen van zorgverleners en de mondzorg in het basispakket hadden verbeterd. Dijk beschuldigt de huidige regering, met name de PVV en haar vicepremier Agema, van verraad aan de zorgbehoevenden en het afschaffen van het eigen risico te stoppen.
Hij vraagt zich af wiens belangen worden gediend en bekritiseert de invloed van private equity op de zorg. Dijk roept op tot solidariteit in het zorgsysteem, met een nationaal zorgfonds en zonder eigen risico, zodat zorg toegankelijker en betaalbaarder wordt voor iedereen. Hij pleit voor een inkomensafhankelijke zorgpremie en een focus op samenwerking en preventie in de zorg. Dijk eindigt met de hoop dat Agema meer daadkracht zal tonen en zich zal inzetten voor de zorg in plaats van zich te conformeren aan de macht.
Bron: https://joet.nl/historische-figuren/jimmy-dijk-stelt-verraad-aan-de-zorg/
Bron: https://joet.nl/geneesmiddel/psychedelica-en-het-ministerie-van-vws/
Bron: https://joet.nl/bedrijfsbelangen/aangifte-ministerie-volksgezondheid-welzijn-en-sport/