Procesoptimalisatie
 

Te veel jon­geren in de jeugdzorg

Er komen nog te veel jon­geren in de jeugdzorg terecht met lichte problemen, bijvoorbeeld stress of een teneergeslagen gevoel. Dat concludeert de Jeugdautoriteit in een rapport waar Trouw en de Volkskrant over schrijven. De situatie is volgens de jeugdautoriteit onhoudbaar.

Ernstige misstanden in de Jeugdzorg

Vaak is het zo dat echte verandering pas op gang komt na een ingrijpende gebeurtenis. Statistieken en rapporten kunnen trends en cijfers duidelijk maken, maar ze raken zelden het hart. Het zijn de persoonlijke verhalen, de emoties en het menselijke leed die mensen wakker schudden en in beweging brengen. Wanneer we geconfronteerd worden met de schrijnende realiteit van een situatie, zoals het geval is bij het mishandelde meisje uit Vlaardingen, zien we dat emotie vaak krachtiger werkt dan droge cijfers, het zet aan tot actie, tot reflectie, en uiteindelijk tot verandering.

Financiën

2026, het zogenaamde ravijnjaar, markeert een kritisch moment waarin gemeenten worden geconfronteerd met financiële onzekerheden en mogelijke tekorten. Juist in deze periode is het van groot belang dat gemeenten hun wettelijke taken,  zoals onderwijs, jeugdzorg en veiligheid, op een verantwoorde manier kunnen blijven uitvoeren. In dat licht wil ik graag uw aandacht vragen voor het volgende.

Jeugdzorg

Beste gemeenteraadsleden, burgemeester en wethouders Jeugdzorg,
Hieronder vindt u een brief met een toelichting op een nieuw initiatief binnen de jeugdzorg dat gericht is op effectiever toezicht, minder uithuisplaatsingen en lagere kosten voor gemeenten. In deze brief licht ik toe hoe dit traject, conform BW 7:448, kinderen beter kan beschermen binnen hun eigen vertrouwde omgeving.

Gemeenteraad

De gemeenteraden blijven verantwoordelijk voor het toezicht op gemeenten. Het urgente verzoek aan het gemeentebestuur is om zich verder te verdiepen in Netwerk Gestuurde Jeugdzorg, in overleg te treden met het regionale inkoopverband om een pilot met Netwerk Gestuurde Jeugdzorg te starten. Ter ondersteuning van de gemeenteraad heb ik een motie opgesteld om dit proces te stimuleren.

Verdienmodel

Ook nog zoiets. In de jeugdzorg is het zo dat op het moment dat je een kind dat uit huis is geplaatst begeleidt, dan is dat je verdienmodel. Dus op het moment dat je ervoor zorgt dat je kind terug naar huis gaat, dan zegt jouw bestuurder ho ho niet doen, want we hebben minder geld dan. Terwijl eigenlijk moet je zeggen we moeten zo snel mogelijk terug naar de normale situatie. Terug naar ouders thuis. Heel heftig wat je nu weer zegt. Ik bedoel, het is dus gewoon een verdienmodel wat je zegt? Ja en dit is al jaren zo. Je kan er ook voor zorgen dat ze niet betaald worden voor het uit huis houden van kinderen.

Ombudsman Rotterdam

Het moet overal in ons land zo zijn dat we telkens weer moeten vaststellen wat er misgaat. Iedereen wist het, iedereen was op de hoogte, en toch moet er weer geanalyseerd worden dat niemand iets deed.

Maar het moet klaar zijn. Het meisje is alleen maar slachtoffer geworden door instanties die met subsidie en onze belastinggeld worden betaald. En het is gewoon misgegaan. Vijftig keer heeft er iets strafbaars plaatsgevonden binnen het collectief van die instanties.

De stichting is niet de staat om de zorg op korte termijn te verbeteren, maar toch zijn er nog steeds 8.000 kinderen die onder soortgelijke omstandigheden vallen.

Hoe nu verder? Dat is een normatieve vraag, en ik denk dat we hier echt met elkaar hele dure lessen uit moeten trekken. Dit is natuurlijk ook een risico voor ouders. Het speelt al dertig tot vierendertig jaar. We hebben het allemaal gezien, en ik kan het niet meer verdragen.

Uiteindelijk zijn er te veel partijen betrokken. Dat is een van de grootste problemen: verkokering, ook in de zorg, ook in de jeugdzorg en pleegzorg. Dat is echt een punt van kritiek.

En het kost nu weer een meisje haar leven. Het meisje krijgt haar leven niet meer terug.

Jeugdzorg Toppers

Renske Leijten

SP

Don Ceder

CU

Lisa Westerveld

GL/PvdA

William Schrikker

Bij William Schrikker loopt het geweld tegen hulpverleners keihard op: 187 agressie-incidenten in 2023, 23% meer dan een jaar eerder. Ouders en kinderen trekken massaal aan de bel: 386 klachten in één jaar tijd. In februari 2024 heeft William Schikker op basis van de kindlijst van de belastingdienst actie ondernomen in de lopende dossiers. In 2024 waren 138 gezinnen oftewel 192 kinderen nog steeds niet herenigd met hun ouders. 


Op 31 december 2024 waren ruim 26.000 kinderen en nog meer ouders getroffen door opgelegde jeugdbeschermingsmaatregelen. Gecertificeerde instellingen zoals William Schrikker, het Leger des Heils en Jeugdbescherming Gelderland mengen zich gewogen gemiddeld genomen 4 jaar lang in het gezinsleven van ouders en kinderen om de ernstige dreiging in de ontwikkeling van kinderen weg te nemen.

Jeugdzorg Toppers

Harmen Krul

CDA

Faith Bruyning

NSC

Hanneke van der Werf

D66

Exponentiële besparing

Gemeenten kunnen de volgende besparingen realiseren met de oplossing van Joet: 1 kind bespaart 7.000 euro, 3 kinderen 70.000 euro, 10 kinderen 290.000 euro, 20 kinderen 610.000 euro, 30 kinderen 930.000 euro en 40 kinderen 1.250.000 euro.

Vincent Karremans

Ik ben Vincent Karremans dus 38 jaar, nu minister van Economische Zaken. Dat is wel heel gaaf hè? Ja, dat is hartstikke mooi. En zeker als ondernemer. Dat is echt mooi, want ik was eerst staatssecretaris op VWS (Jeugd & GGZ). En op het moment ga je naar ministerie van Economische Zaken. En op VWS moest ik echt inkomen. Ik had niet echt veel achtergrond in de zorg. Ja, mijn vrouw werkt in de zorg. Maar ik moest mezelf daar helemaal in worstelen. Best wel technisch, al die wetgeving rond zorg en zo. En ik kwam op Economische Zaken. En het is alsof je in Tokio loopt en opeens mensen Nederlands hoort praten. Je snapt het gewoon. Dat was wel... We gaan even terug. Waar je nu bent. Laten we beginnen die begonnen is.

Communicatie

Opgelegde jeugdbeschermingsmaatregelen worden landelijk gezien uitgevoerd door een klein aantal grote organisaties zoals William Schrikker, Leger des Heils en de verschillende Jeugdbeschermingsorganisaties met regionale duiding zoals Jeugdbescherming Gelderland, Noord, etc. Voor een centrale coördinatie van Netwerk Gestuurde Jeugdzorg kunt u uw vragen en opmerkingen ingeven via onderstaand formulier. Aan de hand van dit formulier kunnen vragen in het kader van procesoptimalisatie worden gebundeld en via de mail en in een rubriek Veel Gestelde Vragen worden beantwoord.
In Nederland gaan internationale mensenrechten altijd voor als ze botsen met Nederlandse wetten (art. 94 Gw). Dat betekent dat de overheid en rechters zich daaraan moeten houden. Volgens die regels moeten bij alles wat kinderen raakt hun belangen vooropstaan (art. 3 IVRK), recht op privacy en gezinsleven (art. 8 EVRM), iedereen heeft recht op een eerlijk proces (art. 6 EVRM), en recht op goede lichamelijke en geestelijke zorg (art. 12 IVESCR). Samen zorgen die regels ervoor dat mensen, en vooral kinderen, met respect, zorg en eerlijkheid worden behandeld.

Bij ondertoezichtstelling (art. 255, 257 BW), beëindiging of schorsing van gezag of voogdij (art. 266, 268, 327, 328, 331 BW), omgangsontzegging (art. 377a BW) en mentorschap (art. 453 BW) vormt het begrip “ernstig” de wettelijke grens voor rechterlijk ingrijpen. Alleen wanneer sprake is van een ernstige bedreiging van de ontwikkeling of het welzijn van het kind, of van ernstig nadeel voor de betrokkene, kan de rechter de ouderlijke of persoonlijke autonomie beperken. De in art. 247 BW neergelegde norm van goede verzorging en opvoeding geldt daarbij als ijkpunt: pas wanneer die norm structureel of acuut wordt geschonden, is ingrijpen gerechtvaardigd.

Customer Journey

In de jeugdzorg moeten dossiers van kinderen en ouders gekoppeld worden aan een gezamenlijke tijdlijn. Zo ontstaat een volledig beeld van gebeurtenissen en interacties, in plaats van versnipperde informatie. Door de customer journey te analyseren zien organisaties knelpunten, vertragingen en frustraties. Digitale tools zoals AI, blockchain en Power BI maken inzicht actueel, verbeteren processen, voorspellen risico’s en verminderen fouten. Dit bespaart kosten, verlaagt de werkdruk en verbetert de klantbeleving. Wie dit niet doet, werkt inefficiënt en belemmert gezinnen. Eén waarheid, één tijdlijn, één heldere strategie: dát is optimale jeugdzorg.

AVG-conforme App

In toekomstige updates van de app krijgen kinderen de mogelijkheid om hun stem en wensen rechtstreeks te uiten. Dit is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de huidige praktijk en een belangrijke stap richting het daadwerkelijk luisteren naar kinderen, zoals verplicht gesteld in artikel 3 van het Verdrag inzake de rechten van het kind.

Kinderbescherming

In toekomstige updates van de app krijgen kinderen de mogelijkheid om hun stem en wensen rechtstreeks te uiten. Dit is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de huidige praktijk en een belangrijke stap richting het daadwerkelijk luisteren naar kinderen, zoals verplicht gesteld in artikel 3 van het Verdrag inzake de rechten van het kind.

Dashboard

Als we de uitgave aan Jeugdzorg in Nederland vergelijken met omringende landen zoals België, Duitsland en Zweden dan geven we landelijk gezien € 288.000.000 te veel uit aan Jeugdzorg of beter gezegd Niet Zo Jeugdzorg. Verziekte jeugdbeschermers die volgens strikte procedures tegen internationale verdragen en nationale wetgeving in handelen en een rechtssysteem dat van achter een bureau elke poep en scheet als negatief beoordeelt en de rechtmatige grond om ouder-kind contact te verstoren, namelijk een actuele ernstige dreiging van het kind (BW1:255), volledig uit het oog verliest. Het einde aan de GI's zoals we die nu kennen is in zicht. Stem op Joet.

Europees Hof

Op 15 april 2025 oordeelde het Europees Hof (45644/18) dat Nederland het recht op gezinsleven schond door het ouderlijk gezag van een moeder te beëindigen zonder zorgvuldig onderzoek. Al vier maanden na uithuisplaatsing werd gezinshereniging uitgesloten, zonder onafhankelijke beoordeling van haar opvoedvaardigheden. Het Hof stelde vast dat het perspectief op terugkeer te snel werd losgelaten en dat fundamentele rechten van ouder en kind onvoldoende zijn gewaarborgd. Deze zaak legt een structureel probleem bloot in de jeugdbescherming: snelheid vóór zorgvuldigheid. Het belang van het kind vereist niet alleen bescherming, maar ook verbinding – en ruimte voor herstel van familiebanden.

Don Ceder

"𝐁𝐞𝐥𝐚𝐧𝐠𝐫𝐢𝐣𝐤𝐞 𝐮𝐢𝐭𝐬𝐩𝐫𝐚𝐚𝐤 𝐄𝐮𝐫𝐨𝐩𝐞𝐞𝐬 𝐇𝐨𝐟: 𝐍𝐞𝐝𝐞𝐫𝐥𝐚𝐧𝐝𝐬𝐞 𝐒𝐭𝐚𝐚𝐭 𝐩𝐚𝐤𝐭𝐞 𝐠𝐞𝐳𝐚𝐠 𝐦𝐨𝐞𝐝𝐞𝐫 𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐡𝐚𝐚𝐫 𝐤𝐢𝐧𝐝 𝐭𝐞 𝐬𝐧𝐞𝐥 𝐚𝐟. 𝐈𝐤 𝐡𝐞𝐛 𝐯𝐫𝐚𝐠𝐞𝐧 𝐠𝐞𝐬𝐭𝐞𝐥𝐝 𝐚𝐚𝐧 𝐝𝐞 𝐦𝐢𝐧𝐢𝐬𝐭𝐞𝐫.

Recent heeft het Europees Hof voor de Rechten van de Mens Nederland een boete opgelegd. Een meisje was anderhalf jaar uit huis geplaatst. En het gezag werd beëindigd omdat moeder onvoldoende zou hebben meegewerkt aan een terugkeer van het kind.

Gisteren 22-04-2025 vroeg ik aandacht voor dit probleem, dat veel breder speelt. Ik benadrukte dat kinderen het beste opgroeien bij hun eigen ouders, ook als er uitdagingen zijn. Uit huisplaatsingen zouden slechts als uiterste maatregel moeten worden gezien.

Ik stelde vragen aan de minister over wat deze uitspraak betekent voor de Nederlandse rechtspraak en hoe de regering nu al kan werken aan effectieve terugplaatsing van kinderen en drong aan op actie en verbeterde ondersteuning voor ouders.

Beëindiging van ouderlijk gezag mag geen straf zijn. Ik roep de minister op om snel met voorstellen te komen die terugplaatsing mogelijk maken."

Lisa Westerveld Jeugdzorg

Deze schrijnende zaak laat opnieuw zien dat Nederland kinderen niet voldoende beschermt. Het Vlaardingse pleegmeisje trok herhaaldelijk aan de bel, maar werd niet geloofd, ondanks duidelijke signalen van mishandeling en seksueel misbruik sinds 2022. Twintig kinderrechten zijn geschonden – dit is geen individuele fout, maar een structureel falen van het jeugdzorgsysteem. Waarschuwingen worden al jaren genegeerd, wetten niet nageleefd en kinderen staan er vaak alleen voor. De Kamer moet verantwoordelijkheid nemen en actie eisen van het kabinet: geen bezuinigingen, wel structurele hervorming en bescherming van kinderrechten.

Handelen vanuit principes

De voordelen van principiële advocatuur

Bij Joet handelen we niet alleen uit juridische noodzaak, maar vanuit principes die rechtvaardigheid, toegankelijkheid en effectiviteit waarborgen. Dit maakt ons werk niet alleen waardevol op de korte termijn, maar ook duurzaam en consistent. Hier is waarom dit essentieel is in de advocatuur:

1. Rechtvaardigheid als norm ⚖️

Toegang tot juridische bijstand zou geen privilege moeten zijn, maar een recht. Wij maken rechtshulp toegankelijk door een laag uurtarief te hanteren en een percentage van de schadevergoeding te vragen bij succes. Dit voorkomt dat alleen financieel sterke partijen toegang hebben tot hoogwaardige rechtsbijstand.

2. Verbinden in plaats van verdelen 🤝

Traditionele advocatuur kan een strijdmodel versterken, waar winnen belangrijker is dan een eerlijke oplossing. Bij Joet focussen we op structurele oplossingen en samenwerken met cliënten om hun juridische positie te versterken, in plaats van hen afhankelijk te maken van langdurige, kostbare juridische processen.

3. Zelfredzaamheid als basis 💡

Wij geloven dat iedereen in staat moet zijn zichzelf juridisch te verdedigen. Met onze samenwerking met ChatGPT combineren we menselijke expertise en AI om cliënten de middelen en kennis te geven om grip te krijgen op hun zaak, zonder onnodige afhankelijkheid van dure advocaten.

4. Echte oplossingen in plaats van lapmiddelen 🔍✅

Wij gaan verder dan symptoombestrijding. In plaats van juridische problemen tijdelijk te onderdrukken met complexe procedures, richten we ons op duurzame juridische strategieën. Door wetgeving, jurisprudentie en precedenten optimaal in te zetten, vergroten we de kans op blijvend succes.

5. Consistente en voorspelbare rechtshulp 🎯

Principes zorgen voor voorspelbare en eerlijke beslissingen. Bij Joet betekent dit dat wij handelen vanuit transparantie en rechtvaardigheid. Cliënten weten wat ze aan ons hebben en kunnen rekenen op een consistente juridische strategie die hun belangen op de lange termijn beschermt.

Principiële advocatuur voor échte rechtvaardigheid 🚀

Door te werken vanuit principes in plaats van enkel procedures, maken we juridische bijstand eerlijk, toegankelijk en duurzaam. Rechtshulp moet niet alleen een juridische puzzel oplossen, maar ook bijdragen aan structurele gerechtigheid. Dit is advocatuur zoals het hoort te zijn.