Waarom kunnen we HPV-gelinkte vermijdbare kankers niet voorkomen met behulp van het HPV-vaccin?
Abstract
Deze studie biedt een discussie, conclusie en aanbevelingen op hoog niveau over de onderbenutting van vaccinatie tegen het humaan papillomavirus (HPVV) in Saskatchewan, Canada, op basis van de bevindingen van individuele en groepsinterviews die zijn afgenomen als onderdeel van een kwalitatief onderzoek met gemengde methoden. Het is op de volgende manier gestructureerd. Ten eerste herhaalt het de belangrijkste bevindingen van het algehele onderzoek op systeem-, zorgverlener- en patiëntniveau door ze in de gepubliceerde literatuur te lokaliseren. Ten tweede worden transversale thema's (uit de geïdentificeerde thema's) op drie niveaus (systeem, zorgverlener en patiënt) geïdentificeerd en besproken. Vervolgens biedt het een afsluitend gedeelte op basis van onze kwalitatieve inspanningen om het overkoepelende doel van het aanpakken van ongelijke HPVV-opname aan te pakken door te pleiten voor "systeemdenken" om de algehele HPVV-opname te verbeteren. Het besluit met algemene aanbevelingen en implicaties.
Zoekwoorden
Kankerpreventie, HPV-vaccinatie, HPV-vaccin, Sociale determinanten van gezondheid, Structurele determinanten van gezondheidSynthese van de bevindingen
In deze sectie, gebruikmakend van Engel's biopsychosociale lens die ten grondslag ligt aan de filosofie van de geneeskunde,1 we synthetiseren en interpreteren de belangrijkste thema's uit de bevindingen vanuit het perspectief van de patiënt (migrantenouders) en het perspectief van belanghebbenden (systeem- en zorgverlenersniveau werknemers in de planning, uitrol, levering en toediening van het humaan papillomavirus (HPV) immunisatieprogramma) in Saskatchewan en relateren ze aan de relevante literatuur die in de eerdere fasen van dezelfde studie is beoordeeld onder een bredere context van Engels Canada.2 Bij het synthetiseren van de bevindingen introduceren we eerst elke sectie met een belangrijke bevinding om weer te geven wat de studie als het meest significant heeft gevonden en moet worden opgenomen in de aanbevelingen die verderop in deze mededeling worden besproken. Daarnaast gebruiken we een citaat dat resoneert met de respectievelijke thema's en subthema's om de discussie te voeren.
Beschrijving van het probleem
Belangrijkste bevinding 1: Informatie, bewustwording en educatie van HPV-infectie en HPV-vaccin (HPVV). Alle onderzoeksgegevens (beoordelingen, documenten, interviews, enquêtes en focusgroepdiscussies) spreken over dit probleem, dat een tweesnijdend zwaard vertegenwoordigde. Afwezigheid draagt bij aan de houding ten opzichte van vaccins die de opname van HPVV belemmeren en aanwezigheid stimuleert de houding ten opzichte van vaccins die de opname van HPVV vergemakkelijken. Deze onderzoeksbevinding sluit op verschillende manieren aan bij de bestaande literatuur. Ten eerste blijkt uit de onderzoeksresultaten dat onvoldoende bewustzijn of laaggeletterdheid over HPV-infectie en HPVV een barrière is voor HPVV-opname. Ogilvie et al.4 meldde dat in 2010 een van de belangrijkste redenen om dochters geen HPVV te laten krijgen, onvoldoende informatie was om een weloverwogen beslissing te nemen. Dat was toen een van de eerste populatiegebaseerde beoordelingen van factoren die verband houden met de opname van HPVV in een door de overheid gefinancierd schoolprogramma werd uitgevoerd in British Columbia. In dezelfde lijn hebben Fernandes et al.5 onderzocht de houding van niet-gegradueerde universitaire vrouwen ten opzichte van HPVV in een cross-sectionele studie in Ottawa. Ze meldden dat een van de belangrijkste barrières voor HPVV-opname die door niet-gevaccineerde onderzoeksrespondenten werd geïdentificeerd, een gebrek aan kennis over de vaccins was. Ten tweede benadrukken onze onderzoeksresultaten dat een beter begrip van HPV-infectie en HPVV op meerdere manieren van cruciaal belang is voor de opname van HPVV. (1) Het dient om HPVV-gerelateerde veiligheidsproblemen aan te pakken. (2) Het behandelt vooroordelen die geworteld zijn in culturele of religieuze percepties over seksuele activiteit of misvattingen dat hun kind(eren) een laag risico lopen om HPV op te lopen. (3) Ouders kunnen rationaliseren waarom HPVV wordt gegeven aan jonge kinderen (9 jaar en ouder) en seksueel inactief en elke seksuele activiteit die verband houdt met HPV aanpakken. (4) Het stelt ouders in staat om met hun kind(eren) te communiceren over de behoeften en voordelen van HPVV. (5) Het verlicht de verwarring rond het oplopen van een HPV-infectie in een monogame relatie. (6) Het helpt ouders om een weloverwogen beslissing te nemen (toestemming voor hun kind(eren) om HPVV te krijgen.
Bestaande literatuur ondersteunt onze onderzoeksbevindingen. Grace et al.6 onderzocht percepties en kennis van hiv-positieve homomannen over HPV-infectie en HPVV. Ze meldden dat de meeste deelnemers aan het onderzoek geen HPVV hadden gekregen en dat ze geen voorkennis hadden over de gevolgen van HPV voor homoseksuele, biseksuele en andere mannen die seks hebben met mannen. De studie concludeerde door te pleiten voor een grotere HPV-gezondheidsgeletterdheid, vooral door de al lang bestaande genderassociatie van HPV te herformuleren. Grace et al.6 meldde dat de deelnemers aan de studie onzeker bleven over de huidige beschikbaarheid van HPVV en van mening waren dat hun nieuw verworven kennis van het belang ervan te weinig en te laat was vanwege hun leeftijd en mogelijke eerdere blootstelling aan HPV.6
Ten derde bevestigen onze onderzoeksresultaten dat HPV-gezondheidsvaardigheden de meest invloedrijke factor blijven die de opname van HPVV in normale tijden en tijdens crises zoals de COVID-19-pandemie kan optimaliseren. Ons studierapport verhoogde de scepsis over vaccins, versterkt door COVID-19-pandemiegerelateerde beperkingen en mandaten, omdat ouders routinematige vaccins zoals HPVV helemaal opnieuw in twijfel begonnen te trekken. Daarentegen heeft het gebruik van verschillende locaties en het toepassen van verschillende strategieën het publieke bewustzijn van COVID-19-vaccinatie vergroot en sommige mensen die aarzelen om te vaccineren veranderd in mensen die geneigd zijn tot vaccins.7
Dube et al.8 explored the challenges and opportunities of school-based HPVV in Quebec and identified that uptake depended on many interrelated factors at individual and interpersonal levels. The most critical factors were vaccine-related knowledge and attitude toward HPVV. Also, Stanley et al.9 explored attitudes and barriers toward HPVV in a population of male gynecology and otolaryngology surgeons in in Ontario, Canada and reported that the most common motivating factor for HPVV uptake was the sense of personal protection from HPV-related diseases and cancers.
The key finding 1 theme stands on its own merit and urges for HPV health literacy at all societal levels. The findings are consistent with the literature and serve to support and strengthen it, with the exception that there should be a three-way flow and exchange of information and knowledge between HPV administrators/deliverers and parents and youth. While studies have examined determinants of HPVV uptake in different contexts using different study designs,4,8,6,9,10 we agree with Rubens-Augustson et al.11 that further research is required to explore informational desires and needs of newcomers to inform strategies for equitable HPVV uptake. The literature is sparse and alludes to the type of knowledge, information, and awareness needed and desired by various population subgroups. Our study adds to the literature in more than one way. It reports what type of information is needed and desired, the key population subgroups to which this information and education should be targeted, and the ways HPV health literacy can be given to the target groups.
Problem conceptualization
Key finding 2: Vaccine-related logistics. Our study reports several interrelated and stand-alone vaccine-related logistical factors that impede HPVV uptake. Very little in the literature describes in-depth the factors that hinder HPVV-related information from reaching consumers despite comprehensive immunization packages being sent home via school-based programs. However, studies that do explore factors that could impede effective HPVV uptake mostly report health provider’s recommendations, nurse practitioner position to collaborate with public health agencies to expand knowledge and coverage across Canada,12 difficulties receiving agreement from local school boards to administer HPVV in schools, refusal from some catholic schools for HPVV clinics in their school except for certain years/grade,13 resource constraints and service infrastructure gaps, historical mistrust in healthcare systems, and impact of changing modes of communication and community sensitivities regarding sexual health promotion.14
Our study reports that we must consider several factors to increase the likelihood of immunization packages carrying HPV-related information reaching the hands of parents, ensuring they can read and understand the information provided to them. The immunization packages should be sent home using a hybrid approach (i.e., paper copy as well as electronic forms), as opposed to only relying on a child(ren) to transport the material home and bring it back to school. The material should be translated into various languages to match the needs of the population subgroup it intends to serve. The information material should be in simple English, highlight the main information, provide brief statistics, detail vaccine safety, include a rationale of giving HPVV to younger children, explain why the vaccine is discussed in the context of a sexually transmitted infection (STI) and promote the cancer prevention focus of the vaccine. The findings of our study attempt to answer some of the needs and desires of immigrants and refugees in Canada while remaining inclusive of other population subgroups.
Our study also reports that due to the COVID-19 pandemic, already scarce resources (time, money, and human resources) are stretched thin. There were no existing preplanned ways to keep the routine immunizations running. The staff is burned out due to workload, lack of recognition, and little help in clearing out the backlog of immunization of three streams of child(ren) (those who are eligible now, those who were eligible during the COVID-19 pandemic-related school-shut down, and those who will qualify in due course). Here, we quote a participant’s voice who described the problem better than we could.
From our standpoint, there is a complex intellectual, theoretical and motivational turn that occurs when all or most of the problems are defined as a problem rooted in the social determinants of health (SDoH) because the solution to this problem is often conceptualized as needing to happen in HPVV consumers regardless the problem was conceived as a responsibility of the patient, the provider, or the system? In our view, this individualist and all-encompassing expression of the SDoH, in some ways blames the victim and blurs reflection of the complexities of HPVV end-users lives, hence obscuring the need to identify the structural determinants of health to intervene in health inequities.
Zooming into examining the structural15 determinants of health and relevant drivers can help to understand the context and background of HPVV underutilization among various population subgroups. While interviewing patient, system, and provider-level participants, we found a sharp contrast in the viewpoints of people coming from different levels of the hierarchy and talking about the potential drivers of the same problem (i.e., HPVV underutilization). For example, on one hand, parents complained that they were not given the desired information on HPV infection and the vaccine, due to which they failed to consent to HPVV. On the other hand, system-level workers stated that parents were not reading the information, so they might not know what the HPVV is about. At the same time, provider-level workers believed there was a gap in accurately communicating the message to the parents, especially to those subgroups willing to learn about HPV infection and HPVV. Our study has itemized several factors that need to be addressed to tackle vaccine-related logistics while ensuring the right information reaches HPVV consumers and end-users. Tables 1 and 2 provide a summary of important factors.
Summary of factors under the theme of information, awareness, and education about HPV infection and HPV vaccine
Barriers | Facilitators |
---|---|
Inadequate information, awareness and education about HPV infection and HPVV | Adequate information, awareness and education about HPV infection and HPVV |
Never knew what HPV is (infection?) | Awareness about the HPV infection, and vaccine |
Uncertainty about vaccine safety | Information about HPV vaccine safety and efficacy |
Religieuze en morele neigingen: Hun kinderen zullen zich onthouden van seksuele activiteit tot het huwelijk | Ontmantel mythes en leer ouders en jongeren, vooral over onzekere sociale omstandigheden van de toekomstige partner van kinderen, enz. |
Overtuiging: niet de juiste leeftijd voor HPV-vaccin | Opvoeden: Ouders en jongeren |
HPV-vaccin zou een vergunning geven voor seks/promiscuïteit (vroege betrokkenheid, risicovol gedrag) | Opvoeden: ouders, jongeren, leerkrachten en ander schoolpersoneel |
Onvoldoende plaatsen voor informatie-uitwisseling met ouders en jongeren | Creëer meerdere locaties voor informatie-uitwisseling met ouders en het betrekken van jongeren op school |
Zal nooit HPV oplopen in een monogame relatie | Educatie van ouders, jongeren en schoolpersoneel |
Is het HPV-vaccin hetzelfde als BCG? | Zorg voor een duidelijk begrip van het HPV-vaccin |
PHN's en immunisatiepersoneel vinden scepsis over HPV-vaccins een uitdaging | Periodieke bijscholing en opleiding van immunisatiepersoneel |
BCG, bacil Calmette-Guerin; HPV, humaan papillomavirus; HPVV, vaccin tegen het humaan papillomavirus; PHN, verpleegkundige in de volksgezondheid.
Samenvatting van factoren onder thema vaccingerelateerde logistiek
Belemmeringen | Facilitators |
---|---|
Vaccingerelateerde logistiek als wegversperringen | Vaccingerelateerde logistiek op zijn plaats |
Informatieblad vaccin is te langdradig en technisch | Maak een eenvoudige versie van vaccininformatiemateriaal |
Vaccinatiebladen zijn te druk (veel tekst) | Voeg Q&A toe om de belangrijkste informatie te benadrukken |
Engels als tweede taal | Vaccinmateriaal vertalen in verschillende talen |
Onevenredige nadruk op soa versus kankerpreventie | Breng de nadruk in evenwicht en bevorder HPV-gerelateerd succes op het gebied van kankerpreventie |
Veel naalden in groep zes | Naaldafstand of periodiek opnieuw aanbieden op middelbare scholen |
Het indienen van een toestemmingsformulier is vergelijkbaar met het schrijven van een examen | Het toestemmingsformulier moet gemakkelijk in te vullen zijn |
Papieren kopie van het informatiemateriaal is moeilijk te traceren | Overweeg een hybride aanpak van het naar huis sturen van immunisatiepakketten (d.w.z. elektronische en papieren kopieën) |
Kind als transportmiddel voor immunisatiepakketten (potentieel voor verlies, enz.) | Immunisatiepakketten moeten elektronisch worden verzonden, gevolgd door een papieren kopie (vice versa) |
Onvoldoende herinnering/melding van school over vaccinatiedag | Naast schoolbrief, notificatie via e-mail of schoolapp EDSBY |
Geen HPV-vaccin inhaaldag voor gemiste kansen | School is het beste medium voor naaldtoediening, dus meer kansen op school voor HPV-vaccin |
HPV, humaan papillomavirus; HPVV, vaccin tegen het humaan papillomavirus; Q&A, vraag en antwoord; Soa, seksueel overdraagbare aandoening.
De tegenstrijdige opvattingen van belanghebbenden en patiënten suggereren dat sommige ideologische verschillen en beperkingen voortkomen uit de manier waarop belanghebbenden denken dat het probleem moet worden aangepakt versus de overtuiging van de patiënt dat het probleem niet zou bestaan als het goed was gepland en mogelijke problemen waren geanticipeerd. Hoewel belanghebbenden van mening zijn dat het een mandaat van de autoriteit is om het bestaande informatieblad bij te houden, zou dat kunnen betekenen dat het aan de ouders is om ervoor te zorgen dat ze begrijpen wat er wordt verstrekt. Naar onze mening bieden deze verschillen interessante mogelijkheden om in te spelen op de drijfveren van HPVV-opname. Onder de geïnterviewde migrantenouders was er een enorme belangstelling om meer te weten te komen over HPV-infectie en HPVV. Deze bevinding van onze studie ondersteunt sterk die van Rubens-Augustson et al.11 en roept op tot informatieve wensen en behoeften vanuit het perspectief van nieuwkomers om strategieën te informeren voor een billijke opname van HPVV. Onze onderzoeksresultaten komen ook gedeeltelijk overeen met Wilson et al.16 voor het bedenken van taalgeschikte bronnen om nieuwkomersouders te helpen weloverwogen beslissingen te nemen bij het instemmen met hun kind(eren) en het bevorderen van de opname van HPVV. In tegenstelling tot Wilson et al.16 In het onderzoek hebben we geen cultuurgerelateerde factoren gevonden die de opname van HPVV belemmeren.
Probleemoplossing door transversale thema's te identificeren
Deze studie belicht verschillende gerelateerde en niet-gerelateerde barrières voor en facilitators van HPVV-opname, onthuld door perspectieven op drie niveaus (patiënten, zorgverleners en het systeem) te onderzoeken. Zonder uitzondering communiceerden de deelnemers op alle niveaus een gemeenschappelijke potentiële facilitator (de invoering van het COVID-19-vaccinmodel), dat om de hieronder genoemde redenen kwalificeert als een transversaal thema van de twee hierboven besproken hoofdthema's. De transversale thema's zijn thema's (gebieden of factoren) die aan belang winnen met betrekking tot de doelstellingen van ontwikkelingssamenwerking en die moeten worden overwogen en goed moeten worden geïntegreerd in alle ontwikkelingsinterventies en -beleidsmaatregelen.18 Deze onderwerpen zijn de kwesties die (1) niet netjes kunnen worden gescheiden in individuele interventies, omdat zelfs projecten of programma's die op andere gebieden zijn gericht, er direct of indirect invloed op hebben.18 (2) Ze mogen niet van elkaar worden gescheiden, want door ze te scheiden zouden we synergieën kunnen verliezen die we kunnen benutten en waarvan we kunnen profiteren. Transversale thema's kruisen elkaar in het hele hoofdproject en kunnen dienen als een doeltreffend instrument om de effecten van een bepaalde factor op één gebied uit te leggen en kunnen een veel bredere impact hebben op andere gebieden.19 In de context van deze studie is het transversale thema (onderwerp of factor) het thema dat dient om te informeren hoe de opname van HPVV kan worden geoptimaliseerd op een manier die mensen voorlicht over HPVV en resulteert in een succesvolle opname van vaccins. Een dergelijke aanpak vertaalt zich in de aanpassing van het COVID-19-vaccinmodel in het continuüm van de vaccinatieopname.20
HPVV-opname-inspanningen kunnen het COVID-19-vaccinmodel volgen of overnemen in termen van planning van vaccinprogramma's, uitrol (inclusief het verspreiden van bewustzijn met behulp van meerdere benaderingen) en toediening en toediening van vaccins. Zo moet er bijvoorbeeld een openbare boodschap worden verstrekt in dimensies van kennisvertaling en verspreiding van HPVV over de patronen waarin informatie over COVID-19-vaccins werd vertaald en verspreid. De COVID-19-vaccins werden beschreven als levensreddende interventies en deze informatie werd op grote schaal verspreid via een aantal fora. COVID-19-informatiepakketten en pamfletten ter plaatse bevatten informatie die kort, eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen was, met een vraag-en-antwoordgedeelte om het begrip te vergemakkelijken. HPVV-informatie moet op vergelijkbare wijze worden verstrekt. In lijn met de thema's beschreven door Khan et al.2 as a framework for access to care and prevention and overlaps with the elements of the vaccine uptake continuum, the efforts to improve HPVV uptake rates will include:
creating awareness of the HPV-disease-related health threat (i.e. HPV-linked cancers);
making HPVV available to all age groups in addition to school-aged children;
het verbeteren van de toegankelijkheid van HPVV door middel van programma's naast het immunisatieprogramma op school;
verbetering van de betaalbaarheid, door de leeftijdsgrens voor HPVV te verwijderen en door mensen te informeren dat HPVV beschikbaar is via door de overheid gefinancierde schoolprogramma's en volksgezondheidskanalen;
het verhogen van de HPV-gezondheidsvaardigheden om HPVV-aanvaardbaarheid te creëren om de uitdaging van suboptimale HPVV-opname effectief aan te gaan.
Aanbevelingen
Op basis van de bevindingen van het onderzoek doen we aanbevelingen op hoog niveau, waarbij we de systeemdenkende benadering op de achtergrond houden.
Aanbeveling 1
Een interventie met meerdere componenten of meerdere strengen blijft een belangrijke rol spelen bij het verbeteren van de HPV-immunisatiegraad. Dat wil zeggen, een educatieve campagne waarbij ouders worden voorgelicht die toestemming geven voor hun kind(eren) om HPVV te krijgen, de kinderen die de vaccinatie krijgen en het personeel dat HPVV verstrekt. De interventie met meerdere componenten omvat het opleiden van de drie belangrijkste groepen die betrokken zijn bij het continuüm van de opname van het HPV-vaccin (kinderen die HPVV krijgen, ouders die ermee instemmen en personeel dat het verstrekt (verpleegkundigen in de volksgezondheid) en helpt bij het verstrekken ervan (schoolbeheerders en leraren).
Aanbeveling 2
Maak en verspreid een gebruiksvriendelijke immunisatiegids. Dat wil zeggen, een die eenvoudig en kort is, vertaald in verschillende doeltalen, informatie vastlegt in de context van kinderen die een HPV-vaccin hebben en gericht is op kankerpreventie. Deze aanbeveling biedt de mogelijkheid om het COVID-19-vaccinmodel als voorbeeld te volgen.
Aanbeveling 3
Gebruik een persoonsgerichte benadering in termen van het opleiden van ouders en degenen die HPV-vaccins nodig hebben over de dimensies van de behoeften van individuen. Deze aanpak stelt ons in staat om ons te concentreren op de behoeften van individuen met behulp van de persoonsgerichte benadering. Een voorbeeld is om hen in meerdere dimensies op te leiden op basis van hun behoeften, wat kan inhouden dat ze de juiste informatie geven, mythen ontmantelen, omgaan met misvattingen en specifieke vragen, zorgen of angsten aanpakken. De persoonsgerichte benadering wordt aanbevolen boven de patiëntgerichte benadering omdat we streven naar het bereiken van het hoofddoel van persoonsgerichtheid, namelijk een zinvol leven voor de persoon boven een functioneel leven voor de patiënt.21
Conclusies
De huidige bewustmakings- en voorlichtingsstrategieën zijn niet effectief, brengen de informatie niet over op een manier die gemakkelijk door de ouders kan worden begrepen en stellen hen niet in staat om geïnformeerde toestemming te geven voor hun kind(eren) om het HPV-vaccin te krijgen. Vaccingerelateerde logistiek is net zo belangrijk als informatie, bewustwording en educatie over HPV-vaccins. Daarom moet de logistiek van de informatieverstrekking over HPV-vaccins worden heroverwogen. De logistiek van informatieverstrekking moet opnieuw worden bekeken in de context van een hybride digitale en analoge wereld. Cultuur is niet zo'n belangrijk onderwerp als gedacht. Er is een benadering van systeemdenken nodig waarin de patiënt en de familie centraal staan, waarbij we naar alle niveaus van de systemen moeten kijken om de opname van HPV-vaccins te begrijpen en te verbeteren. Ongeacht de kwantitatieve of kwalitatieve verdeling van de manieren van onderzoek, draagt de benadering van systeemdenken in het hart van de gezondheidswetenschap van de bevolking de wens in zich om in te grijpen om de bevolking gezonder te maken. De aanhoudende ongelijkheid in de opname van het HPV-vaccin draagt bij aan de gezondheidskloof, wat bijdraagt aan gezondheidsongelijkheden in Saskatchewan en wereldwijd.
Afkortingen
- BCG:
bacillus Calmette-Guérin
- HPV:
humaan papillomavirus
- HPVV:
Vaccin tegen humaan papillomavirus
- PHN:
Verpleegkundige voor de volksgezondheid
- SDoH:
Sociale determinanten van gezondheid
- STI:
seksueel overdraagbare aandoening
Verklaringen
Erkenning
Thilina Bandara, Mika Rathwell, Charles Plante en Benjamin Neudorf hielpen bij het verzamelen van gegevens.
Financiering
Voor deze publicatie is geen financiering ontvangen.
Belangenverstrengeling
De auteurs hebben geen belangenconflict met betrekking tot deze publicatie.
Bijdragen van de auteurs
Conceptualiseerde en ontwierp de uitvoering van de review, voerde gegevensverzameling, sortering, organisatie en interpretatie van gegevens uit en bereidde en herzag het manuscript (AK), droeg bij aan de conceptualisering van de review, het ontwerp en de interpretatie van de resultaten en beoordeelde en herzag het manuscript (CN), droeg bij aan de conceptualisering van de review, het ontwerp, de interpretatie van de resultaten, manuscriptbeoordeling en revisie (SyA), droeg bij aan de conceptualisering van het onderzoek, beoordeelde het manuscript en gaf feedback (ShA), beoordeelde het manuscript, bood bewerkingen aan en gaf waardevolle inzichten en feedback in het algemeen (SG).
Verwijzingen
Lewis B. Het biopsychosociale model en filosofisch pragmatisme: is George Engel een pragmaticus?. Philos Psychiatr Psychol 2007; 14(4):299-310 open artikel Khan A, Abonyi S, Neudorf C. Barrières en facilitators bij de opname van het humaan papillomavirusvaccin in heel Engels Canada: een overzicht. Hum Vaccin Immunother 2023; 19(1):2176640 Bekijk artikel PubMed/NCBI Johns M, Schmader T, Martens A. Weten is het halve werk: het aanleren van stereotype dreiging als middel om de wiskundeprestaties van vrouwen te verbeteren. Psychol Sci 2005; 16(3):175-179 Bekijk artikel PubMed/NCBI Ogilvie G, Anderson M, Marra F, McNeil S, Pielak K, Dawar M, et al. Een populatiegebaseerde evaluatie van een door de overheid gefinancierd, op scholen gebaseerd HPV-vaccinprogramma in British Columbia, Canada: ouderlijke factoren die verband houden met de ontvangst van het HPV-vaccin. PLoS Med 2010; 7(5):e1000270 Bekijk artikel PubMed/NCBI Fernandes R, Potter BK, Little J. Attitudes van niet-gegradueerde universitaire vrouwen ten opzichte van HPV-vaccinatie: een cross-sectionele studie in Ottawa, Canada. BMC Gezondheid van Vrouwen 2018; 18(1):134 Bekijk artikel PubMed/NCBI Grace D, Gaspar M, Paquette R, Rosenes R, Burchell AN, Grennan T, et al. De kennis en percepties van hiv-positieve homomannen over het humaan papillomavirus (HPV) en HPV-vaccinatie: een kwalitatief onderzoek. PLoS Een 2018; 13(11):e0207953 Bekijk artikel PubMed/NCBI Elgendy MO, Abdelrahim MEA. Publiek bewustzijn over coronavirusvaccin, acceptatie van vaccins en aarzeling. J Med Virol 2021; 93(12):6535-6543 Bekijk artikel PubMed/NCBI Dubé E, Gagnon D, Clément P, Bettinger JA, Comeau JL, Deeks S, et al. Uitdagingen en kansen van HPV-vaccinatie op school in Canada. Hum Vaccin Immunother 2019; 15(7-8):1650-1655 Bekijk artikel PubMed/NCBI Stanley C, Secter M, Chauvin S, Selk A. HPV-vaccinatie bij mannelijke artsen: een onderzoek naar de houding van gynaecologen en KNO-chirurgen ten opzichte van vaccinatie bij zichzelf en hun patiënten. Papillomavirus Res 2018; 5:89-95 Bekijk artikel PubMed/NCBI Whelan NW, Steenbeek A, Martin-Misener R, Scott J, Smith B, D'Angelo-Scott H. Het betrekken van ouders en scholen verbetert de opname van het vaccin tegen het humaan papillomavirus (HPV): onderzoek naar de rol van de volksgezondheidsverpleegkundige. Vaccin 2014; 32(36):4665-4671 Bekijk artikel PubMed/NCBI Rubens-Augustson T, Wilson LA, Murphy MS, Jardine C, Pottie K, Hui C, et al. Perspectieven van zorgverleners op de opname van het humaan papillomavirusvaccin bij nieuwkomers in Canada: een kwalitatief onderzoek. Hum Vaccin Immunother 2019; 15(7-8):1697-1707 Bekijk artikel PubMed/NCBI Scott K, Batty ML. Opname van HPV-vaccins onder Canadese jongeren en de rol van de verpleegkundige. J Gezondheid van de gemeenschap 2016; 41(1):197-205 Bekijk artikel PubMed/NCBI Wilson SE, Karas E, Crowcroft NS, Bontovics E, Deeks SL. Ontario's HPV-immunisatieprogramma op school: instemming van het schoolbestuur en toestemming van de ouders. Can J Volksgezondheid 2012; 103(1):34-39 Bekijk artikel PubMed/NCBI Henderson RI, Shea-Budgell M, Healy C, Letendre A, Bill L, Healy B, et al. De perspectieven van First Nations-mensen op barrières en ondersteuning voor het verbeteren van HPV-vaccinatie: fundamenten voor duurzame, door de gemeenschap aangestuurde strategieën. Gynaecol Oncol 2018; 149(1):93-100 Bekijk artikel PubMed/NCBI Mashford-Pringle A, Skura C, Stutz S, Yohathasan T. Aanvullend rapport voor het rapport van de Chief Public Health Officer van Canada over de toestand van de volksgezondheid in Canada. Versterking van de structurele determinanten van gezondheid na COVID-19: van risico naar veerkracht: een billijkheidsbenadering van COVID-19. 2020. Wilson LA, Quan AML, Bota AB, Mithani SS, Paradis M, Jardine C, et al. Kennis, attitudes en overtuigingen van nieuwkomers over vaccinatie tegen humaan papillomavirus (HPV). BMC Fam Praktijk 2021; 22(1):17 Bekijk artikel PubMed/NCBI Dewey J. Logica: de theorie van onderzoek. NY: Henry Holt; 2008 open artikel Instituut voor Evaluaties en Sociale Analyses. Methodologie voor de evaluatie van transversale thema's in ontwikkelingssamenwerking. De technologie van het Agentschap van de Tsjechische Republiek. ; 2020 Hanley J, Williams M. Dwars snijdende thema's. Vaders en perinatale geestelijke gezondheid, 1e ed. Routledge; 2019, 71-84 open artikel Piltch-Loeb R, DiClemente R. Het continuüm van de vaccinatieopname: toepassing van de sociaalwetenschappelijke theorie om de aarzeling over vaccins te verschuiven. Vaccins (Bazel) 2020; 8(1):76 Bekijk artikel PubMed/NCBI Håkansson Eklund J, Holmström IK, Kumlin T, Kaminsky E, Skoglund K, Höglander J, et al. "Zelfde hetzelfde of anders?" Een overzicht van beoordelingen van persoonsgerichte en patiëntgerichte zorg. Patiëntenonderwijs Couns 2019; 102(1):3-11 Bekijk artikel PubMed/NCBI