Opiumwet

De Opiumwet heeft als doel de volksgezondheid te beschermen. Om een middel goedgekeurd te krijgen moet eerst 10 tot 100 miljoen Euro worden geïnvesteerd in wetenschappelijk onderzoek.


In Nederland is de Opiumwet van kracht sinds 1928. De wet werd ingevoerd om de handel in verdovende middelen te reguleren en te beperken, met als doel de volksgezondheid te beschermen. Door de jaren heen zijn er meerdere wijzigingen doorgevoerd om de wet aan te passen aan veranderende omstandigheden en inzichten.


Enkele belangrijke punten met betrekking tot de Opiumwet in Nederland zijn:


Lijsten met verdovende middelen: De Opiumwet classificeert verdovende middelen in twee lijsten: Lijst I en Lijst II. Lijst I bevat de zwaarste middelen met hoge risico's voor de volksgezondheid, terwijl Lijst II minder zware middelen bevat. Opium, heroïne, cocaïne en bepaalde synthetische drugs vallen onder Lijst I, terwijl cannabis onder Lijst II valt.


Strafbaarstelling: De Opiumwet maakt verschillende activiteiten met betrekking tot verdovende middelen strafbaar, waaronder productie, handel, bezit, import, export en het vervoer ervan. De strafmaat is afhankelijk van de aard en de hoeveelheid van de betrokken stoffen.


Gedogen van cannabis: Een opvallend aspect van het Nederlandse beleid is het gedogen van kleine hoeveelheden cannabis voor persoonlijk gebruik. Dit heeft geleid tot de oprichting van zogenaamde "coffeeshops", waar volwassenen onder bepaalde voorwaarden kleine hoeveelheden cannabis kunnen kopen en consumeren.


Wijzigingen in de wet: Door de jaren heen zijn er verschillende wijzigingen doorgevoerd in de Opiumwet, zoals aanpassingen van de lijsten met verboden stoffen en veranderingen in de strafmaatregelen. Deze wijzigingen worden vaak ingevoerd om de wet beter aan te laten sluiten op actuele ontwikkelingen en inzichten op het gebied van drugsbeleid.


Het Nederlandse drugsbeleid staat bekend om zijn pragmatische benadering, waarbij prioriteit wordt gegeven aan volksgezondheid en preventie, naast strafrechtelijke handhaving. Het beleid evolueert echter voortdurend en kan onderhevig zijn aan veranderingen op basis van nieuwe inzichten en maatschappelijke ontwikkelingen.


Zijn er wel eens stoffen van de lijsten I en II afgehaald vanwege medische toepasbaarheid?

Er zijn gevallen bekend waarin stoffen van de lijsten met verboden stoffen zijn gehaald of waarvoor uitzonderingen zijn gemaakt vanwege hun medische toepasbaarheid. Een opmerkelijk voorbeeld hiervan is cannabis.


In veel landen, waaronder Nederland, is cannabis lange tijd als een verboden stof beschouwd en opgenomen in de lijsten van de Opiumwet. Echter, vanwege groeiend bewijs van de medische voordelen van cannabis, zoals pijnverlichting en het verminderen van symptomen bij bepaalde medische aandoeningen, hebben sommige landen wetten aangepast om het medicinaal gebruik van cannabis toe te staan.


In Nederland is het medicinaal gebruik van cannabis gelegaliseerd onder strikte voorwaarden. Medicinale cannabis kan worden voorgeschreven door een arts en wordt geleverd door de apotheek. Dit is een voorbeeld van hoe de erkenning van de medische waarde van een stof heeft geleid tot aanpassingen in het wettelijk kader.


Het proces van het herzien van de lijsten met verboden stoffen vanwege medische toepasbaarheid kan echter complex zijn en vereist zorgvuldige overweging van de risico's en voordelen van het gebruik van de stof. Het kan ook afhangen van de evoluerende wetenschappelijke kennis en internationale normen met betrekking tot de betreffende stof.


Zijn er wel eens synthetische middelen van de lijsten I en II afgehaald vanwege medische toepasbaarheid?

Het verwijderen van synthetische middelen van de lijsten met verboden stoffen vanwege medische toepassingen die de volksgezondheid bevorderen, is over het algemeen minder gebruikelijk dan bij natuurlijke stoffen zoals cannabis. In veel gevallen worden synthetische drugs als potentieel gevaarlijker beschouwd vanwege hun psychoactieve eigenschappen en het risico op misbruik.


Desalniettemin kunnen er uitzonderingen zijn of wijzigingen in het beleid op basis van specifieke omstandigheden en wetenschappelijk bewijs met betrekking tot de medische voordelen van bepaalde synthetische middelen. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat een bepaalde synthetische stof wordt geïdentificeerd als effectief in de behandeling van een ernstige medische aandoening met minimale risico's voor misbruik of verslaving.


Het proces van het herzien van de regelgeving rond synthetische middelen voor medische toepassingen zou echter zeer zorgvuldig moeten verlopen. Het betrekken van medische professionals, wetenschappers en beleidsmakers is essentieel om ervoor te zorgen dat de volksgezondheid op de juiste manier wordt beschermd.


In veel gevallen zullen synthetische drugs die als medicijn worden gebruikt, doorgaans eerder worden onderworpen aan een specifiek goedkeuringsproces voor geneesmiddelen, waarbij hun effectiviteit en veiligheid grondig worden geëvalueerd voordat ze in de medische praktijk worden gebruikt. Als een synthetische stof met succes door dit proces gaat, kan dit leiden tot een legale medische toepassing zonder dat deze volledig van de lijsten van verboden stoffen wordt verwijderd.


Hoe werkt dit goedkeuringsproces

Het proces van goedkeuring voor geneesmiddelen is een uitgebreide procedure die ervoor zorgt dat een nieuwe medicinale stof voldoet aan strikte normen voor veiligheid, werkzaamheid en kwaliteit voordat het op de markt kan worden gebracht voor medisch gebruik. Hier zijn de algemene stappen die betrokken zijn bij dit proces:


1. Preklinisch onderzoek: Voordat een synthetische stof wordt getest op mensen, ondergaat het preklinische onderzoeken in het laboratorium en op dieren. Deze fase omvat het beoordelen van de veiligheid, toxiciteit en potentiële effecten van de stof.


2. Klinische onderzoeken: Als de preklinische studies positieve resultaten opleveren, kan de synthetische stof naar klinische onderzoeken gaan. Deze fase omvat doorgaans drie fasen:

   - Fase I: Evaluatie van de veiligheid bij een klein aantal gezonde vrijwilligers.

   - Fase II: Evaluatie van de werkzaamheid en verdere veiligheid bij een grotere groep patiënten.

   - Fase III: Grootschalige studies om de werkzaamheid, veiligheid en bijwerkingen te bevestigen.


3. Indiening van aanvragen: Na succesvolle klinische onderzoeken kan de fabrikant een aanvraag indienen bij de regelgevende instantie in het betreffende land (bijvoorbeeld de European Medicines Agency in de EU of de Food and Drug Administration in de VS).


4. Regelgevende beoordeling: De regelgevende instantie beoordeelt alle beschikbare gegevens over de stof. Dit omvat niet alleen de resultaten van klinische onderzoeken, maar ook informatie over productie, kwaliteit en veiligheidsmonitoring.


5. Goedkeuring en post-marketingbewaking: Als de regelgevende instantie tevreden is met de gegevens, kan goedkeuring worden verleend voor het in de handel brengen van het geneesmiddel. Na goedkeuring blijft het geneesmiddel onderhevig aan post-marketingbewaking om eventuele nieuwe bijwerkingen of risico's te identificeren.


In het geval van synthetische stoffen die van oorsprong op de lijst van verboden stoffen staan, kan een succesvolle goedkeuring als medicijn betekenen dat de stof legaal kan worden gebruikt voor medische doeleinden, zelfs als deze niet volledig wordt verwijderd uit de lijsten met verboden stoffen. In veel gevallen wordt echter specifieke regelgeving toegepast om het legale gebruik van de stof te reguleren, zelfs nadat deze is goedgekeurd voor medisch gebruik.


Wat zijn de geschatte kosten en doorlooptijden van dit proces?

Als het gaat om een bestaand molecuul dat al is geïdentificeerd en bekend is, kan het ontwikkelingsproces van een medicijn aanzienlijk korter en goedkoper zijn dan het ontwikkelen van een volledig nieuw molecuul. Hier is een algemene schatting van de kosten voor het ontwikkelen van een medicijn op basis van een bestaand molecuul:


1. Herpositionering en preklinisch onderzoek: Kosten voor het identificeren van het potentiële gebruik van een bestaand molecuul voor een nieuwe indicatie, preklinisch onderzoek en eventueel aanvullend preklinisch onderzoek kunnen variëren, maar worden vaak geschat op enkele miljoenen tot tientallen miljoenen dollars.

Doorlooptijd: 1-3 jaar

2. Fase I klinische onderzoeken: Aangezien het molecuul al bekend is, kan fase I-onderzoek sneller en goedkoper verlopen dan voor een nieuw molecuul. De kosten kunnen variëren van enkele miljoenen tot tientallen miljoenen dollars.

Doorlooptijd: 1-2 jaar

3. Fase II klinische onderzoeken: Fase II-tests zullen gericht zijn op het evalueren van de werkzaamheid en veiligheid bij patiënten voor de nieuwe indicatie. Kosten kunnen variëren, maar worden vaak geschat op tientallen miljoenen dollars.

Doorlooptijd: 2-3 jaar

4. Fase III klinische onderzoeken: Grootschalige fase III-tests kunnen ook tientallen miljoenen tot honderden miljoenen dollars kosten, afhankelijk van de omvang van het onderzoek.

Doorlooptijd: 2-4 jaar

5. Indiening van aanvragen: De kosten voor het indienen van een aanvraag bij de regelgevende instantie kunnen variëren, maar worden vaak geschat op enkele miljoenen dollars.

Doorlooptijd: 1-2 jaar

6. Regelgevende beoordeling: De kosten voor regelgevende beoordeling zijn afhankelijk van de regelgevende instantie, het type geneesmiddel en andere factoren. Het indienen van een aanvraag bij regelgevende instanties zoals de FDA in de Verenigde Staten of de EMA in de Europese Unie kan variëren van enkele miljoenen tot tientallen miljoenen dollars. Dit omvat kosten voor het opstellen van documentatie, vergoedingen voor het indienen van aanvragen en mogelijk aanvullende onderzoeken die door de regelgevende instanties worden gevraagd.

Doorlooptijd: 1-3 jaar 

7. Post-marketingbewaking: De kosten voor post-marketingbewaking zijn ook variabel en hangen af van factoren zoals de omvang van het surveillancesysteem, de duur van het toezicht, de vereiste rapportage en eventuele noodzakelijke risicobeheersingsactiviteiten. De kosten kunnen variëren van enkele miljoenen tot tientallen miljoenen dollars per jaar.

Doorlooptijd: doorlopend

Het is belangrijk op te merken dat deze schattingen algemeen zijn en sterk kunnen variëren op basis van verschillende factoren, waaronder de complexiteit van de indicatie, de omvang van de klinische onderzoeken, de regelgevende vereisten en andere specifieke omstandigheden.


Rekenvoorbeeld

Voor een molecuul dat al bestaat en benut kan worden dient officieel wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd te worden dat ergens tussen de € 10 miljoen en € 100 miljoen ligt. Bij een initiële verkoopprijs van € 33 betekent dat er bijvoorbeeld € 55.000.000 moet worden geïnvesteerd. Stel dat er ongeveer 3.200.000 stuks worden verkocht, dan betekent dat de initiële verkoopprijs verandert naar € 50,-.


Wat is de rol van de regering in dit proces

De regering kan stoffen toevoegen aan of verwijderen van deze lijsten, en ze houdt rekening met de gezondheidsrisico's en wetenschappelijke bewijzen over deze stoffen.


Het proces van het toevoegen of verwijderen van stoffen van lijsten met gereguleerde stoffen, zoals die in de Opiumwet, is een zorgvuldige procedure die wordt beïnvloed door gezondheidsrisico's, wetenschappelijke bewijzen en soms ook maatschappelijke overwegingen. Hier is een algemene uitleg van hoe dit proces werkt:


Bewaking en Evaluatie: Regelgevende instanties en gezondheidsorganisaties houden voortdurend toezicht op het gebruik van verschillende stoffen.

Wetenschappelijke studies, klinisch onderzoek en gezondheidsrapporten worden geanalyseerd om nieuwe informatie over de effecten van stoffen te verkrijgen.

Beoordeling van Gezondheidsrisico's: Gezondheidsrisico's van bepaalde stoffen worden beoordeeld op basis van wetenschappelijke studies en medisch onderzoek.

Dit omvat het evalueren van de mate van verslavingspotentieel, schadelijke fysieke en psychologische effecten, en het risico op misbruik.

Wetenschappelijke Bewijzen: Wetenschappelijke bewijzen spelen een cruciale rol. Nieuwe onderzoeksresultaten of bevindingen kunnen de kennis over een specifieke stof veranderen.

Het wetenschappelijk advies van experts wordt vaak gebruikt om de gezondheidsrisico's en voordelen van een stof te beoordelen.

Wetgevende Actie: Op basis van deze evaluaties kan de regering besluiten om een stof toe te voegen aan of te verwijderen van de lijsten met gereguleerde stoffen.

Wetgevende maatregelen, zoals wijzigingen in bestaande wetten (bijvoorbeeld de Opiumwet), worden genomen om deze beslissingen juridisch te verankeren.

Openbaar Overleg: In sommige gevallen kan er openbaar overleg zijn waarbij belanghebbenden, waaronder de medische gemeenschap, wetenschappers en het publiek, de kans krijgen om hun standpunten te uiten.

Internationale Overwegingen: Voor sommige stoffen kunnen internationale overwegingen ook een rol spelen, vooral als het gaat om verdragen en overeenkomsten over de regulering van verdovende middelen op internationaal niveau.

Handhaving en Implementatie: Na het nemen van beslissingen over het toevoegen of verwijderen van stoffen, moeten wetshandhavingsinstanties en gezondheidsautoriteiten ervoor zorgen dat deze beslissingen worden geïmplementeerd en nageleefd.

Kortom, het is een proces dat wetenschappelijke beoordeling, wetgevende actie en nauwlettende handhaving combineert om ervoor te zorgen dat de regulering van stoffen up-to-date is en rekening houdt met de nieuwste gezondheidsinformatie.


Legitieme medische toepassingen

Als er nieuwe, legitieme medische toepassingen worden ontdekt voor stoffen die eerder als gevaarlijk werden beschouwd, kan dit leiden tot herzieningen van de wetgeving om deze toepassingen mogelijk te maken. Hier is een algemene beschrijving van hoe dit proces kan werken:


1. Wetenschappelijk Onderzoek en Ontdekking:

   - Nieuw wetenschappelijk onderzoek kan wijzen op potentiële medische voordelen van een bepaalde stof. Dit kan betrekking hebben op behandelingen voor specifieke aandoeningen, pijnverlichting, of andere therapeutische toepassingen.


2. Indiening van Gegevens bij de Autoriteiten:

   - Onderzoekers en farmaceutische bedrijven die positieve resultaten vinden, kunnen de verzamelde gegevens indienen bij de relevante gezondheidsautoriteiten. Dit kunnen nationale gezondheidsinstanties of regelgevende instanties zijn.


3. Beoordeling door Gezondheidsautoriteiten:

   - De gezondheidsautoriteiten beoordelen de ingediende gegevens zorgvuldig. Ze kijken naar de effectiviteit van de behandeling, mogelijke bijwerkingen, en andere relevante factoren.


4. Wetgevende Herziening:

   - Als de beoordeling positief is en er wordt vastgesteld dat de stof legitieme medische voordelen heeft, kan de wetgeving worden herzien om medisch gebruik toe te staan.

   - Dit kan betekenen dat de stof wordt verplaatst naar een minder streng gereguleerde categorie, of dat er specifieke uitzonderingen worden gemaakt voor medisch gebruik.


5. Regulering en Controle:

   - Ondanks de herzieningen blijven er vaak strikte regels en controles van kracht om ervoor te zorgen dat de stof alleen wordt gebruikt volgens de vastgestelde medische richtlijnen.

   - Er kunnen voorschriften, toezicht op voorschrijfpraktijken en andere veiligheidsmaatregelen worden ingevoerd.


6. Internationale Overwegingen:

   - Als de stof onder internationale verdragen valt, kan er ook overleg en afstemming plaatsvinden met internationale gezondheidsorganisaties en andere betrokken landen.


Het proces kan complex zijn en vereist zorgvuldige beoordelingen van de wetenschappelijke gegevens, de voordelen en risico's van het gebruik van de stof, en de mogelijke impact op de volksgezondheid. Het doel is om een evenwicht te vinden tussen het mogelijk maken van legitiem medisch gebruik en het handhaven van de nodige controlemechanismen om misbruik en gezondheidsrisico's te voorkomen.


Betrokken organisaties

Bij het proces van herziening en regulering van stoffen, met name die welke potentieel medicinaal gebruik hebben, zijn verschillende organisaties betrokken op verschillende niveaus. Hier zijn enkele van de belangrijkste betrokken partijen:


1. Nationale Gezondheidsautoriteiten:

   - Nationale gezondheidsautoriteiten, zoals het Ministerie van Volksgezondheid, spelen een cruciale rol. Ze beoordelen wetenschappelijke gegevens, bepalen gezondheidsbeleid en kunnen wetgevingswijzigingen voorstellen.


2. Regelgevende Instanties:

   - Regulatoire instanties, zoals de Geneesmiddelenautoriteit (bijv. de Nederlandse Medicijnautoriteit - CBG) of het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) in België, zijn verantwoordelijk voor het beoordelen van medicijnen en het reguleren van hun gebruik.


3. Wetenschappelijke Adviesorganen:

   - Wetenschappelijke adviesorganen, vaak bestaande uit experts op het gebied van geneeskunde, farmacologie en toxicologie, kunnen worden geraadpleegd om objectieve beoordelingen van wetenschappelijk bewijs te bieden.


4. Farmaceutische Bedrijven en Onderzoeksgroepen:

   - Bedrijven die betrokken zijn bij farmaceutisch onderzoek spelen een actieve rol bij het indienen van onderzoeksgegevens en het bevorderen van nieuwe medicinale toepassingen voor stoffen.


5. Internationale Gezondheidsorganisaties:

   - Organisaties zoals de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) kunnen internationale richtlijnen en aanbevelingen bieden met betrekking tot de regulering van bepaalde stoffen.


6. Internationale Drugsverdragen:

   - Voor stoffen die onder internationale verdragen vallen, kunnen betrokkenheid en afstemming met internationale drugsverdragen en organisaties (zoals de UN Commission on Narcotic Drugs) nodig zijn.


7. Advocaten en Belangenbehartigingsgroepen:

   - Belangenbehartigingsgroepen, met name die gericht op gezondheid en medicinale toepassingen, kunnen een rol spelen bij het bepleiten van herzieningen en het verstrekken van ondersteunend bewijs.


8. Publieke Consultaties:

   - In sommige gevallen worden het publiek en belanghebbenden betrokken bij het proces via publieke consultaties om meningen en zorgen te verzamelen.


9. Wetshandhavingsinstanties:

   - Wetshandhavingsinstanties zijn betrokken bij het waarborgen van de naleving van de wetgeving na herzieningen.


De specifieke betrokkenheid van deze organisaties kan variëren afhankelijk van het nationale en internationale juridische kader, de aard van de stof, en de context van het gebruik. Het proces is vaak multidisciplinair en vereist samenwerking tussen verschillende belanghebbenden om evenwichtige beslissingen te nemen.





Over de schrijver
Youri Hazeleger is de oprichter van Joet, een merk dat staat voor persoonlijke ontwikkeling, bewustzijnsverruiming en het creëren van betekenisvolle impact. Als jonge, bevlogen ondernemer heeft Youri een unieke visie op hoe we als mens kunnen groeien door een dieper contact met onszelf en de wereld om ons heen. Hij combineert inzichten uit psychologie, spiritualiteit, en wetenschap om anderen te inspireren hun volle potentieel te ontdekken.Youri's reis begon met een persoonlijke zoektocht naar balans en authenticiteit. Geïnspireerd door tijdloze denkers zoals Eckhart Tolle, Gabor Maté, en Alan Watts, evenals praktische methodieken zoals die in Think and Grow Rich en Master Your Mindset, vond hij zijn passie in het helpen van anderen. Dit leidde tot de oprichting van Joet, een merk dat mensen aanmoedigt om stil te staan bij wat écht belangrijk is en moedige stappen te zetten richting een vervullend leven.Met Joet richt Youri zich op het toegankelijk maken van krachtige tools en inzichten. Of het nu gaat om inspirerende boeken, workshops, of het bespreken van innovatieve concepten zoals de rol van psychedelica in persoonlijke groei, Joet staat voor het verbinden van mensen met hun innerlijke kracht. Youri's missie is om een positieve beweging te creëren waarin zelfontwikkeling en verbinding centraal staan. Zijn energie, creativiteit, en persoonlijke aanpak maken hem een inspirerende kracht in de wereld van zelfontplooiing.
Reactie plaatsen