De ontmaskering van het Minsiterie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) kun je vergelijken met een afdeling binnen een bedrijf waarbij elke afdeling zijn eigen belang dient, maar altijd het gezamenlijk belang zou moeten laten prevaleren.
Dat betekent dat de afdeling VWS conform art. 22 van de Grondwet maatregelen dient te treffen ter bevordering van de volksgezondheid. Dat de afdeling VWS slecht samenwerkt met het Ministerie van Economische Zaken blijkt wel uit het feit dat ze de les van Harvard Business School Professor Theodore Levitt niet hebben toegepast.
“People don’t want to buy a quarter-inch drill. They want a quarter-inch hole!” Mensen kopen geen boormachine om de boormachine zelf, maar voor het gat dat ze ermee kunnen maken. Het gaat om het resultaat dat het product biedt, niet om het product zelf.
Het Ministerie van VWS is geil op haar eigen werk, maar mensen hebben geen zorg nodig. Mensen hebben mentale en fysieke gezondheid nodig. Door deze gigantische beleidsfout wordt depressie en kanker keihard in de hand gewerkt.
Maar geef het ze te doen. Wat kun je als passieve incompetente inkooporganisatie van chemische gepatenteerde middelen doen tegen de immense dominantie van de farmaceutische industrie die in de ban is van de zogenaamde wetenschap.
1 glas alcohol per dag is volgens het KWF kankerverwekkend en hoe meer je drinkt hoe hoger de kans op kanker. Jaarlijks sterven alleen al aan longkanker 9.000 mensen als gevolg van roken.
In Duitsland en de VS zijn ze al wakker daar hebben ze de wetgeving omtrent cannabis al gewijzigd. Het oermedicijn! Dat je niet moet roken, maar moet verwarmen in de oven en moet eten. Cannabis biedt verschillende gezondheidsvoordelen, voornamelijk door de actieve cannabinoïden zoals THC en CBD. Het kan helpen bij het verlichten van chronische pijn, het verminderen van angst en stress, en het verbeteren van de slaapkwaliteit. Daarnaast heeft cannabis ontstekingsremmende eigenschappen, neuroprotectieve voordelen bij aandoeningen zoals Alzheimer en Parkinson, en kan het effectief zijn bij het behandelen van symptomen van epilepsie.
Waar VWS de zogenaamde zorg probeert te optimaliseren gaat het compleet voorbij aan de omgevingsfactoren en consumpties die in bijzonder grote mate het risico op ziektes bepalen en schijft het preventiebeleid in het hoofdlijnakkoord voor het gemak op de lange baan.
Maar VWS heeft niet stil gezeten. De zorgpremie gaat weer met €120 per jaar omhoog mede om het potje waar de lagere eigen risico’s een paar jaar later uit moeten worden betaald. Dit voelt echter als een broekzak-vestzak-operatie, waarbij de kostenverhogingen via slinkse wijze alsnog met de creditcard van de burger worden betaald.
Dat Fleurtje daar nu als woordvoerder zit van deze economisch gedreven tanker blijkt wel uit het feit dat het beleid de afgelopen jaren niet is gewijzigd. Toen Hugootje en Ernst Voldemort namelijk woordvoerder waren, was het overheidsbeleid namelijk ook gebaseerd op verdeel en heers om daarmee de Nederlandse burger te onderdrukken.
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap kan zelf nog wel een lesje gebruiken. Waar ze zichzelf trots op de borst kloppen dat ze de terminologie van laagopgeleid naar praktisch opgeleid hebben aangepast onderdrukken ze keihard de menselijke potentie met hun idiote regels waardoor onderwijs in Nederland wordt gevormd.
In het onderwijs zou meer aandacht moeten zijn voor emotionele intelligentie, waarbij leerlingen leren hun eigen emoties en die van anderen te herkennen en reguleren, evenals het toepassen van mindfulness en stressmanagement om beter om te gaan met uitdagingen. Sociale vaardigheden zoals effectieve communicatie, empathie en conflictmanagement kunnen helpen bij het bevorderen van gezonde relaties en samenwerking. Daarnaast is het belangrijk om bewustzijn te creëren rondom psychische gezondheid, waarbij leerlingen leren signalen van psychische problemen te herkennen en toegang te vinden tot de juiste hulpbronnen, wat kan bijdragen aan vroegtijdige interventie en preventie van mentale gezondheidsproblemen.
Intelligentie, sociale vaardigheden en psychische gezondheid in het onderwijs kan leiden tot verbeterde leerprestaties en een positievere leeromgeving, waar leerlingen zich veilig en gesteund voelen. Dit bevordert effectievere communicatie, empathie en inclusie, wat sociale relaties versterkt. Bovendien kan vroegtijdige herkenning van psychische problemen en normalisatie van gesprekken over geestelijke gezondheid bijdragen aan een cultuur waarin hulpzoekend gedrag wordt aangemoedigd. Deze vaardigheden bereiden leerlingen voor op de uitdagingen van de toekomst, maken hen aantrekkelijker voor werkgevers en dragen bij aan een gezondere, meer samenhangende samenleving, wat op zijn beurt maatschappelijke problemen kan helpen verminderen.
In Nederland drinken ongeveer 6,5 miljoen mensen dagelijks alcohol, wat een belangrijke oorzaak is van depressie en kanker. Daarnaast hebben 1,6 miljoen Nederlanders burn-outklachten, terwijl 800.000 mensen met posttraumatische stressstoornis (PTSS) kampen. Eveneens zijn er 800.000 Nederlanders die depressief zijn en 485.000 mensen die met zelfmoordgedachten leven. Bovendien lijden tussen de 300.000 en 450.000 Nederlanders aan een ernstige psychiatrische stoornis, en bijna 100.000 mensen staan op de wachtlijst voor de geestelijke gezondheidszorg (GGZ).
De kostenimpact van psychische aandoeningen en alcohol-gerelateerde problemen in Nederland is aanzienlijk, met jaarlijkse schattingen van ongeveer € 18 miljard, inclusief zorgkosten, verlies aan productiviteit en sociale kosten. Investeren in emotionele intelligentie, sociale vaardigheden en psychische gezondheid in het onderwijs kan leiden tot belangrijke economische voordelen, zoals verhoogde arbeidsproductiviteit, minder ziekteverzuim en lagere zorgkosten door vroegtijdige herkenning van problemen. Werkgevers profiteren van hogere werknemerstevredenheid en -retentie, wat de wervings- en trainingskosten verlaagt. Daarnaast kan dit bijdragen aan de preventie van langdurig ziekteverzuim en maatschappelijke kosten zoals criminaliteit en sociale isolatie verminderen.
In Nederland worden mensen die meer dan vijf cannabisplanten telen zonder vergunning als crimineel bestempeld en vervolgd. Dit staat in schril contrast met bedrijven die door het Ministerie van VWS zijn aangewezen om cannabis te telen en te verkopen aan apotheken, zowel nationaal als internationaal. Deze bedrijven mogen belasting betalen en opereren binnen de grenzen van de wet, terwijl particuliere telers, het risico lopen op strafvervolging.
Cannabis wordt door velen nog steeds gezien als een gevaarlijk drug, ondanks dat het, in tegenstelling tot een glas weinig of zelfs een schaar op tafel, relatief veilig is. Het is bovendien een oeroud medicijn dat mogelijk zelfs gezonder is dan met pesticiden behandelde voedingsmiddelen, zoals ovenpizza’s. Het gebruik van cannabis is legaal in coffeeshops, die echter geen legaal inkoopkanaal hebben. Dit creëert een paradox in het Nederlandse cannabisbeleid: de verkoop is gereguleerd, maar de inkoop en distributie zijn dat niet. Coffeeshops zijn hierdoor afhankelijk van een illegale aanvoer, wat de effectiviteit van het beleid ondermijnt.
In plaats van tabaksfabrikanten aan te pakken, richt de overheid zich op het bestrijden van zogenaamde beleidscriminaliteit, waarbij kleine telers van cannabis de dupe zijn. Fleur Agema, je moet je Opiumlijst echt bijwerken. De huidige regelgeving is verouderd en dat is jouw verantwoordelijkheid. Het is tijd om actie te ondernemen en de feiten onder ogen te zien.
Veel mensen denken nog steeds dat cannabis en andere drugs schadelijk zijn. Dit is een misvatting die door de overheid en verschillende instanties in stand wordt gehouden. In 2009 heeft het RIVM een rapport gepubliceerd over de schadelijkheid en verslavingskans van verschillende middelen. Cannabis en psychedelica zoals truffels en LSD blijken minder schadelijk te zijn dan alcohol en tabak. Dit zou reden genoeg moeten zijn om de perceptie van cannabis te herzien.
Schade aan zenuwcellen kan leiden tot verschillende ernstige aandoeningen, zoals Alzheimer, Parkinson, MS, ALS, diabetische neuropathie en traumatisch hersenletsel. Deze aandoeningen resulteren vaak in cognitieve stoornissen, motorische problemen en pijn of gevoelloosheid. Bovendien kunnen pesticiden, die neurotoxische effecten hebben, bijdragen aan zenuwcel-beschadiging en daarmee het risico op deze ziekten verhogen. Ook erfelijke aandoeningen zoals de ziekte van Huntington en zeldzame ziekten zoals de ziekte van Creutzfeldt-Jakob vallen onder de gevolgen van zenuwcelbeschadiging.
Onderzoek aan de Universiteit van Maastricht toont zelfs aan dat psychedelica positieve effecten kunnen hebben op de hersenen. Terwijl het algemene idee heerst dat we voorzichtig moeten zijn met onze hersenen omdat ze alleen maar achteruitgaan, blijkt uit dit onderzoek dat LSD de groei van hersencellen het sterkst kunnen stimuleren, vergelijkbaar met hoe anabolen de spiergroei kunnen bevorderen.
In Nederland worden mensen die meer dan vijf cannabisplanten telen zonder vergunning als crimineel bestempeld en vervolgd. Dit staat in schril contrast met bedrijven die door het Ministerie van VWS zijn aangewezen om cannabis te telen en te verkopen aan apotheken, zowel nationaal als internationaal. Deze bedrijven mogen belasting betalen en opereren binnen de grenzen van de wet, terwijl particuliere telers, die vaak alleen proberen te voldoen aan hun eigen behoeften, het risico lopen op strafvervolging.
Cannabis wordt door velen nog steeds gezien als een gevaarlijk drug, ondanks dat het, in tegenstelling tot alcohol of zelfs een schaar, relatief veilig is. Het is bovendien een oeroud medicijn dat mogelijk zelfs gezonder is dan met pesticiden behandelde voedingsmiddelen, zoals ovenpizza’s. Het gebruik van cannabis is legaal in coffeeshops, die echter geen legaal inkoopkanaal hebben. Dit creëert een paradox in het Nederlandse cannabisbeleid: de verkoop is gereguleerd, maar de inkoop en distributie zijn dat niet. Coffeeshops zijn hierdoor afhankelijk van een illegale aanvoer, wat de effectiviteit van het beleid ondermijnt.
In plaats van tabaksfabrikanten aan te pakken, richt de overheid zich op het bestrijden van zogenaamde beleidscriminaliteit, waarbij kleine telers van cannabis de dupe zijn. Fleur Agema, je moet je Opiumlijst echt bijwerken. De huidige regelgeving is verouderd en jouw verantwoordelijkheid. Het is tijd om actie te ondernemen en de feiten onder ogen te zien.
Veel mensen denken nog steeds dat cannabis en andere drugs schadelijk zijn. Dit is een misvatting die door de overheid en verschillende instanties in stand wordt gehouden. In 2009 heeft het RIVM een rapport gepubliceerd over de schadelijkheid en verslavingskans van verschillende middelen. Cannabis en psychedelica zoals truffels en LSD blijken minder schadelijk te zijn dan alcohol en tabak. Dit zou reden genoeg moeten zijn om de perceptie van cannabis te herzien.
Schade aan zenuwcellen kan leiden tot verschillende ernstige aandoeningen, zoals Alzheimer, Parkinson, MS, ALS, diabetische neuropathie en traumatisch hersenletsel. Deze aandoeningen resulteren vaak in cognitieve stoornissen, motorische problemen en pijn of gevoelloosheid. Bovendien kunnen pesticiden, die neurotoxische effecten hebben, bijdragen aan zenuwcel-beschadiging en daarmee het risico op deze ziekten verhogen. Ook erfelijke aandoeningen zoals de ziekte van Huntington en zeldzame ziekten zoals de ziekte van Creutzfeldt-Jakob vallen onder de gevolgen van zenuwcelbeschadiging.
Onderzoek aan de Universiteit van Maastricht toont zelfs aan dat psychedelica positieve effecten kunnen hebben op de hersenen. Terwijl het algemene idee heerst dat we voorzichtig moeten zijn met onze hersenen omdat ze alleen maar achteruitgaan, blijkt uit dit onderzoek dat LSD de groei van hersencellen het sterkst kunnen stimuleren, vergelijkbaar met hoe anabolen de spiergroei bevorderen.
Psychiaters, psychologen, medisch specialisten en hersenwetenschappers hebben in een manifest gepleit voor een landelijk programma voor onderzoek, opleiding en implementatie van psychedelica [1]. Psychedelica worden volgens de preambule van het Psychotrope Stoffen Verdrag van Wenen in 1971 al erkend als medicijn [2]. Dit blijkt ook uit de workshops die het Europees Medisch Agentschap (EMA) organiseert [3]. Bovendien heeft de Staatscommissie MDMA aangegeven dat het kabinet voortvarend moet handelen om MDMA beschikbaar te maken [4].
Psychedelica, gecombineerd met psychotherapie, lijken effectief voor verschillende veelvoorkomende en hardnekkige (therapieresistente) psychiatrische stoornissen en enkele neurologische stoornissen. In Nederland betreft dit tienduizenden en mogelijk zelfs honderdduizenden patiënten [5]. Aangezien bijna 100.000 mensen op de wachtlijst staan bij de GGZ is de inzet van psychedelica des te belangrijker [6].
6.500.000 Nederlanders drinken dagelijks alcohol, een belangrijke oorzaak van kanker en depressie [7], 1.600.000 Nederlanders hebben last van burn-out gerelateerde klachten [8], 800.000 Nederlanders hebben last van een depressie [9], 485.000 Nederlanders lopen met zelfmoordgedachten [10], 800.000 Nederlanders hebben last van PTSS [11], 300.000 tot 450.000 Nederlanders een zware psychiatrische stoornis [12].
Artikel 5, lid 2 van de Opiumwet legt uit dat bepaalde verboden rondom drugs en geneesmiddelen niet gelden voor specifieke groepen mensen of instellingen. Het gaat hierbij om middelen die op lijst I of II staan, wat vaak sterke medicijnen of verdovende middelen zijn. In normale gevallen is het verboden om deze middelen te verstrekken, vervoeren of in bezit te hebben, maar hier worden uitzonderingen genoemd.
Hier is een eenvoudige uitleg van dit artikel:
Instellingen aangewezen door de overheid: Instellingen die officieel door de overheid zijn goedgekeurd via een algemene maatregel van bestuur, mogen deze middelen hebben, verstrekken of vervoeren zonder dat het verbod voor hen geldt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ziekenhuizen of onderzoeksinstituten die deze middelen nodig hebben [13].
“Nou, wat wij zouden willen is dat we een landelijk onderzoeksprogramma lanceren, waarin, want dat gaat niet alleen maar over ketamine, het gaat ook psilocybine MDMA en er zijn nog allerlei andere middelen die ook niet alleen voor depressie en voor een heel scala aan andere psychische stoornissen. En wij denken dat als je dat goed wilt laten landen op een verantwoorden manier op zowel manier dat veel patiënten daar potentiaal baat bij kunnen hebben, dan moet je zorgen dat je tempo maakt met een groot onderzoeksprogramma waar veel patiënten en veel instellingen aan deel kunnen nemen. Je moet ook zo voor dat je professionals opleidt want dit zijn behandeling die heel anders zijn, dan andere behandelingen, dus deze middelen zijn vaak eigenlijk een soort katalysator van een psychologisch proces, nou daar moet je nieuwe vaardigheden als therapeut voor hebben om dat goed te kunnen begeleiden. Iemand moet dat coördineren.” Aldus Professor van Psychiatrie aan het UMCG Robert Schoevers [12].
De heer Schoevers heeft aangegeven dat er geen budget is voor een Coördinator Landelijk Onderzoeksprogramma Psychedelica. Als u budget beschikbaar maakt en via algemene maatregel van bestuur een organisatie aanwijst en toepassing toekent kunnen we op redelijk korte termijn mogelijk honderdduizenden patiënten snel en goed helpen en het gebrek aan personeel in de zorg compenseren [14].
Zoals u al zei: “Onze zorg staat op klappen. Als we nu niets doen aan het arbeidsmarkttekort, implodeert de boel. Het kan niet zo zijn dat we straks te weinig ambulancebroeders of operatieassistenten zijn om patiënten te helpen. Dat tekort moeten we echt zien af te wenden [15].”